Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

by Dani Madrid-Morales, University of Houston

In recent years, Chinese media have been challenging European and North American dominance
of African news. While Chinese journalists claim their coverage of Africa is quantitatively and
qualitatively different, previous research has challenged this claim. Based on a content analysis
of 1.1 million news from two Chinese and two non-Chinese media (2015-2015), this paper shows
that, overall, Chinese reporting on the continent is more abundant, positive and diverse.

However, for most countries, coverage is rare, episodic and monothematic.



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

At a time when news organizations worldwide are scaling down their operations
overseas, both in the number of journalists deployed abroad (Jenner & Hamilton, 2004) and in
the amount of foreign news (Utley, 1997), China’s media organizations are moving in the
opposite direction (S. I. Zhang & Zhang, 2017). In the strengthening of activities overseas,
Chinese media outlets have been looking for niche markets where mass media structures have
not yet reached saturation, such as Africa and, to some extent, South East Asia (Banda, 2009;
Cheng, 2006). In Africa, China’s media presence is not a new phenomenon. There are numerous
instances of mediated Sino-African exchanges dating back to the 1950s. However, since the mid
2000s, China has noticeably “returned” to Africa (Alden, Large, & Oliveira, 2008), first in
sectors such as agriculture, mining, telecommunications and infrastructure, and more recently in
the creative industries, including the media. Starting in 2004, Chinese State- and privately-owned
media companies have invested in the African mediascape like no other country had in decades
(Madrid-Morales, 2016). These include well-established outlets like the Xinhua News Agency
and China Radio International (CRI), and lesser-known players such as StarTimes, one of
Africa’s largest pay TV operators.

The arrival of Chinese media in the continent has been presented by some as an attempt
to challenge the dominance of European and North American media in news discourses about
Africa (Y. Zhang & Matingwina, 2016b). Existing literature on media representations of the
continent suggest that four elements have been assumed to characterize news about Africa in the
past: scarcity of news, lack of thematic diversity, predominance of negative stories and
prevalence of Western news sources. While Scott (2017) has questioned the validity of these
assumptions, these are still regularly cited by Chinese scholars, journalists and politicians to

claim that global Chinese media are approaching news about Africa differently (for a discussion



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

on some of these claims, see Thussu, Burgh, & Shi, 2018). However, the few studies that
compare Chinese media’s reporting on Africa to that of other countries’ have rendered
inconclusive results.

This paper contributes to this debate by presenting evidence derived from a
computational content analysis of over 1.1 million news items published and/or broadcast
between 2012 and 2015 by Chinese (Xinhua and CGTN) and non-Chinese (Reuters and The
Guardian) news media. As opposed to previous studies about the news coverage of Africa,
analyses for this paper were not performed on a sample, but on the entire population of news
items published/broadcast during the period of interest in all six news outlets. Using a
combination of computational text analysis tools (supervised, semi-supervised and unsupervised
machine learning, and sentiment analysis), the overall objective of this paper is to provide a
systematic description of news about Africa, and to assess the impact of Chinese reporting on
representations of the continent. The paper starts with a review of academic literature on media
representations of Africa in general, followed by a summary of existing studies on Chinese
media’s representation of the continent. This is followed by a summary of research methods and
three sections outlining the results.

Media Representations of Africa
Media representations of Africa during the twentieth century were dominated by Anglo-
American perspectives and, to a lesser extent, by those from former colonial powers (Malaolu,
2014; Paterson, 1994, 2016). Academic literature on mediated imagery of Africa during this
period is extensive, but notably convergent on a number of topics. Previous research has
suggested that Africa’s presence in the media tends to be scarce when compared to other world

regions (Kalyango Jr. & Onyebadi, 2012; Terrell, 1989; Wilke, Heimprecht, & Cohen, 2012),



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

narrow in the topics covered and frames used (de Beer, 2010; Fair, 1993; Hawk, 1992; Mellese
& Miiller, 2012) and predominantly negative (El Zein & Cooper, 1992; Golan, 2008; Schraeder
& Endless, 1998). These characteristics have been identified across media types and genres, in
both news and entertainment. From a discourse analysis of British newspapers, Brookes (1995)
concluded that Africa is portrayed as “uncivilized, barbaric, irretrievably savage, superstitious,
corrupt, underdeveloped and generally chaotic” (p. 461). After examining 30 years of TV news
about Africa in US networks, Kalyango and Onyebadi (2012) resolved that coverage was
focused on “crises such as coup d’états, civil wars, terrorism, and health pandemics” (p. 685).
And, a study of five US blockbuster films set in Africa in the early 2000s, revealed new sets of
stereotypes: “the emblematic child soldier, the corrupt official, the meddling multinational, and
the sacrificial white do-gooder,” which resulted in “an Afropessimistic outlook” (Evans &
Glenn, 2010, p. 32).

The validity of these findings-turned-assumptions about how Africa is represented in the
media has been recently called into question by Scott (2016, 2017), who, after a scoping review
of academic literature in the US and the UK, described our current knowledge about media
representations of Africa as a myth. Scott’s analysis reveals at least three flaws. First, studies on
media representations of Africa generally discuss only a small number of African countries, and
rarely cover extended periods of time. Second, in the selection of sources to study, scholars
recurrently sample similar publications and news stations. In the US, for example, The New York
Times appears in 88 per cent of the analyses (M. Scott, 2017). Third, findings in studies referring
to a single country or event are often understood as representative of the entire continent.

Supporting Scott’s argument, Nothias (2016) used data from news stories about Africa

published in British and French broadsheet newspapers to claim that the practices of



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

racialization, homogenization and selectivity, which are largely assumed to be widespread, are
less prevalent in these two countries than expected. In recent years, evidence has also emerged
suggesting that Afro-pessimism in Anglo-American media (Nothias, 2012; Wasserman and De
Beer, 2009) has been substituted by an emerging Afro-optimism (Bunce, 2016; Bunce et al.,
2016; Nothias, 2014), which would challenge the belief that coverage of Africa is still today
predominantly negative. However, in an analysis of magazine covers, Nothias (2014) found that
representations in which “Africa was hopeless, in despair, starving [and] lagging,” were being
substituted by a narrative of a “hopeful and rising” Africa that, far from being discursively
disruptive, was caught between “colonial imagination and neoliberalism” (p. 335).

Since the turn of the century, these debates have been complicated with the fast-paced
changes in the geopolitics of information and entertainment that have been taking place outside
the traditionally dominant content production and distribution centres in Europe and North
America (Wasserman, 2015). These changes are best exemplified by the rise of news outlets like
Al Jazeera English (Figenschou, 2013; Seib, 2005), based in Qatar, and the increased influence
that members of new power blocs, such as the BRICS nations (Brazil, Russia, India, China and
South Africa) are having through the internationalisation of their media activities (Nordenstreng
& Thussu, 2015). Studies that look at how global media players outside the United States and
Europe cover Africa are limited in number and scope. In the next section, | review the ones
focusing on global Chinese media.

Africa in Global Chinese Media
In 2009, the Chinese government planned to spend 45 billion RMB on the expansion of overseas
activities by State-owned media such as Xinhua, CRI, and China’s Central Television (Barboza,

2009; A. Chen & Wu, 2009; Ford, 2009). Since then, Beijing has been bidding on the



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

assumption that the more internationalised its media organisations are, the more it will be able to
shape global narratives on current affairs (B. Li & Huo, 2016). While these efforts expand
multiple continents, it is in Africa where they appear to be most visible (Kurlantzick, 2006;
Thussu et al., 2018). In the span of less than a decade, the continent has witnessed, among others,
the opening of the first multilingual Chinese FM radio station overseas (X. Chen, 2006); the
transfer of Xinhua’s Africa regional bureau from Paris to Nairobi; the creation of CCTV Africa
(later renamed CGTN Africa), the first TV broadcasting and production centre outside of China
(AFP, 2012); and, the launch of an African weekly edition of the English-language newspaper
China Daily (BBC World, 2012).

The proliferation of Chinese media across Africa has been criticized by some who fear
that alongside Chinese content will come values and norms that could eventually challenge the
precarious state of media freedom in the continent (Wasserman & Madrid-Morales, 2018).
Countering that argument, Chinese diplomats and journalists have insisted on the benefits of
enhanced Sino-African relations (G. Liu, 2012). One claim that is often repeated is that Chinese
media’s representations of Africa, particularly in news reports, are radically different from those
found on ‘Western” media. Even though this issue has attracted quite a lot of attention from
scholars of Sino-African media relations, the degree to which Chinese and non-Chinese media
representations of Africa differ remains unclear. While some scholars have looked at
representations of Africa in fiction, documentaries and similar genres (see, for example, Madrid-
Morales & Gorfinkel, 2018; Puppin, 2016), the discussion that follows is restricted to news
content, as it is most relevant to this study.

Previous research agrees that global Chinese media reporting on Africa is mostly event-

driven and, thematically, there is a predominance of hard news, with stories related to security,



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

war and politics dominating the agenda (Madrid-Morales, 2016; Marsh, 2016; Y. Zhang &
Matingwina, 2016b). Geographically, Chinese media, like their counterparts elsewhere, have
blind spots, with coverage focusing mostly on three of the largest economies in the continent
(Egypt, Kenya and South Africa) while forgetting some of the smallest nations (Wekesa, 2014).
There appears to be a preponderance of stories about East Africa, which is explained in the
literature because most media are headquartered in Nairobi (Wekesa & Zhang, 2014), and a
significantly lower number of stories from West Africa (Marsh, 2016), even though the region is
host to the most populated country in the continent, Nigeria. A third agreed upon characteristic is
the preference of global Chinese media for government and elite sources (Marsh, 2016, 2018;
Wekesa, 2014).

All existing studies address the notion of “positive news”, a phrase that is widely used to
describe global Chinese media’s coverage of Africa in academia and in the press (Gagliardone,
2013). However, all evidence seems to debunk the idea: neither Xinhua, nor CGTN nor China
Daily exhibit a bias for “positive news” (James & Boukes, 2017; Madrid-Morales, 2016; X.
Zhang, 2013; Y. Zhang & Matingwina, 2016a). Going even further, looking at the first few
months of CGTN Africa, Zhang Xiaoling (2013) concluded that “on many days, negative
reporting outweighed positive reporting on Africa” (p. 83). A problem across studies is the way
“positive news”, “positive reporting”, “tone” or “valence”— different authors employ different
names—is operationalized and measured. No paper provides a clear description of the criteria
used to code items, and the measures used differ significantly between studies. For example,
while James and Boukes (2017) use a five-point scale to compute what they term “valence”,
Zhang (2013) opts for a categorical variable with three values: positive, neutral and negative.

Adding an extra layer of confusion to the discussion, Zhang and Matingwina (2016a, 2016b)



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

suggest that the debate about “positive news” in Chinese media be substituted by a discussion on
constructive journalism, and the extent to which this is being practiced in Africa. In separate
analyses of China Daily and CGTN Africa, Zhang and Matingwina find evidence of a
“constructive slant”, which they operationalize as the opposite of “negative slant”.

Only a handful of studies compare news content on Chinese and non-Chinese media, and
their conclusions are far from cohesive. James and Boukes (2017) analyse ten years of economic
news about the East African Community (EAC) in four news agencies and conclude that the
evidence in hand diminishes “the assumption that stark differences exist between the perceptions
of the EAC” in Xinhua and non-Chinese agencies (p. 526). This contrasts sharply with the works
of Zhang and Matingwina (2016b), who claim—without providing supporting data—that “rather
than simply rebutting the Western media’s overly critical and biased reporting of Sino-African
relations, China’s led media are making efforts to produce their own content for African
consumption” (p. 93). Somewhere in between these two positions are the findings of a study
comparing the coverage of the 2014-2015 Ebola outbreak in CGTN and Al Jazeera English. Li
(2017) concludes that, whilst talking about Ebola CGTN “seems to adopt a stabilizing role that
tends to pacify its audience, through pitting development against disease, providing successful
examples, and showing the direction for the future” (p. 127), AJE’s coverage is “more or less
problem-centred,” with discussions “organized around severe issues and challenges, leading to
straightforward technical explanations and factual or individual observations, leaving little room
to mould any ideological opposition” (p. 126).

From the preceding discussion, three issues regarding current scholarship on global
Chinese media’s coverage of Africa can be identified. First, in the selection of media, CGTN is

overrepresented: it is included in 70% of the analyses. This contrasts with China Radio



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

International (CRI) and Chinafrica, the content of which has not been examined a single time.
Second, there is a tendency to draw conclusions about the whole of Africa or about the media in
general from studies with small sample sizes and/or focused on single-events. And third, most
studies are cross-sectional—only two studies are longitudinal—thus making it difficult to
account for contextual and exogenous factors in the analysis of results. The direct consequence
of these shortcomings is that we only have a fragmented description of global Chinese media’s
coverage of Africa with many blanks to fill in and questions to answer. This paper provides data-
grounded responses to the following questions:

RQ1: How frequently do Chinese and non-Chinese media cover Africa?

RQ2: How geographically diverse is Chinese and non-Chinese media’s coverage of Africa?

RQs: What topics do Chinese and non-Chinese cover when reporting on Africa?

RQa4: How does news valence differ on Chinese and non-Chinese media’s coverage of Africa?

RQs: What do word frequencies reveal about the news coverage of Africa?
Methods

Answers to the questions above are based on data extracted from a large corpus of news by
employing a combination of computational text analysis methods. More specifically, this paper
uses dictionary-based and supervised machine learning models in the analysis of N = 1,162,373
news items published by two global Chinese media with a strong presence in Africa (Xinhua and
CGTN), and two Anglo-American news media with a global projection and extensive coverage

of the continent (Reuters and The Guardian).
Sampling and Data Collection

All content published or broadcast between 2012 and 2015 by CGTN, Xinhua, The Guardian

and Reuters was collected and used in the analysis. CGTN and Xinhua were chosen because they



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

are the two largest State-owned media in China, they have the most extensive presence in Africa,
and their content is available online as text (Gagliardone, 2013; Xin, 2009). In selecting The
Guardian and Reuters, the main guiding criterion was the possibility to obtain full text of all
their output online. On top of that, Reuters is amongst the top three news agencies in the world
and has, for a long time, held a dominant position in English-speaking African countries (Bunce,
2010). As for The Guardian, while the newspaper does not enjoy particularly high circulation
figures (Mayhew, 2018), it is amongst the most visited news-related websites in the world.*
Other Anglo-American media, such as Associated Press, CNN, the BBC or the New York Times,
were initially considered in the sampling of sources, but they were excluded because of the
difficulties involved in gathering a comprehensive full-text dataset. Data was collected between
May and August 2016, using the techniques described below. Only news items with a word
count of 50 or more were retained.

Transcripts for CCTV/CGTN (n = 102,657) were retrieved through CCTV+, a reseller of
CCTV content overseas. The platform aggregates all news output by CCTV (including CGTN)
and allows any media company to use it for a fee. Scripts, however, are accessible for free. Using
Python’s Scrapy library, a crawler was built to scrape every webpage under CCTV+’s domain,
and R was used to filter non-English data. Xinhua content (n = 380,104) was scraped from its
English language website. Using R’s XML package, a script was written to parse through a list
of URLSs, retrieve metadata, textual information, and extract all URLS to other webpages in the
same domain. This new list of links was then scraped and new links collected. The process was
repeated until no new links were found. The retrieval of Reuters data was done using the rvest

(Wickham, 2016), xml2 (Wickham, Hester, & Ooms, 2017) and XML (Lang & R Core Team,

1 According to Alexa (https://www.alexa.com), at the end of 2017, www.theguardian.com was the fourth most
visited website in the News category, only behind www.reddit.com, www.cnn.com and www.nytimes.com.

-10 -


https://www.alexa.com)/
http://www.theguardian.com/
http://www.reddit.com/
http://www.cnn.com/
http://www.nytimes.com/

Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

2018) R packages. First, a list of all categories and tags (e.g. “Health”, “Politics”, “Africa”,
“Eurozone” ...) available on the Reuters website was compiled manually. From this, URLSs that
mirrored the structure of the Reuters archive were generated. Each generated URL would point
to a webpage with ten links, and each of these links would include one news story. Once all links
were collected, a scraper was built to retrieve text and metadata for each webpage (n = 501,645).
Content from The Guardian (n = 177,967) was retrieved using the GuardianR R package
(Bastos, 2015), which, simultaneously queries the newspaper’s API for metadata and extracts
full text from each article’s URL. Using a list of countries and territories in the world, I searched
for occurrences of keywords in the database and retrieved all the articles available for each
country and region.

Operationalization of variables

The geography of news for each news item was computed using two methods. First, mentions of
a country (counts) and continent (counts) were computed by searching for occurrences of each
country’s name. For this, I relied on R’s quanteda package (Benoit, 2018). Second, country
(main), refers to the country most likely to be the main actor in a news story. To associate each
news item to a single country, a semi-supervised machine learning approach was followed, using
R’s newsmap package (Watanabe, 2017, 2018), which includes a multinomial Bayesian model
for geographical classification of texts, particularly news. Of the two models fitted using
newsmap, the second one accurately predicted 88 per cent (Krippendorft’s a, .87) of a subset of
300 randomly-selected documents that were hand coded. This was considered an acceptable
reliability score. The values predicted by the second model for each news item were retained for

subsequent analyses.

-11 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Supervised machine learning was used to determine the topic of each news item. Using a
dataset of news about Africa (n = 1,099) that two coders had manually classified into one of four
topics (politics, economy, sports, and social issues & others) with a reliability score of o. = .89, a
naive Bayes Classifier was trained using R’s quanteda package (Benoit, 2018). In a naive Bayes
classifier, the probability of each word in a corpus belonging to a previously determined category
is computed and, given this set of probabilities, documents are classified into categories
(Jurafsky & Martin, 2018). After ten iterations, the trained model accurately predicted 86.5 per
cent of documents in the training set (x = .81; p <.001). This model was then used to predict the
topic of all documents in the corpus. To validate the measure, as is standard practice (Grimmer &
Stewart, 2013), a random sample of texts was manually coded (n = 300) and compared to the
classification of the model. With a Krippendorff’s a value of .91, data was deemed reliable.

The this variable extracted computationally, sentiment, refers to the number of positive
and negative sentiment words (B. Liu, 2015) associated to one of three geopolitical actors
relevant to the study (Africa, China and the “West”). Sentiment works as proxy for valence, the
measure to use how favourable or unfavourable a text is to a given geopolitical actor. Using a
keyword-in-context (KWIC) approach, in which each instance of a target term (i.e. “Africa” or
“China” or “the West”) is recorded alongside a window of n words before and after (n = 10, for
this study), sentiment analysis was performed on each of the three actors and for each news
organisation. The implementation of the sentiment analysis was done on R’s quanteda package
(Benoit, 2018), which incorporates the sentiment analysis dictionary developed by Young and

Soroka (2012), specifically designed for the analysis of sentiment in political news.

-12 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Findings and Discussion

The results of the content analysis are presented in the next three sections. First, | describe
content at a general level, focusing on three measures: total output by continent (RQ1),
geographic diversity (RQ1) and topics (RQs). Then | explore news valence across outlets (RQ4),
and conclude by comparing word frequencies in the coverage of Africa to offer a more fine-

grained description of news content (RQs).
An overview of African news in Chinese and non-Chinese media

CCTV+ and Xinhua mentioned Africa most often relative to their overall output, even though
other continents are mentioned more frequently in both cases (RQ1). If ranked by overall number
of mentions, Africa is the third most often mentioned continent on Xinhua, the fourth on Reuters
and CCTV+, and the fifth (and last) on The Guardian. Figure 1 presents the monthly percent of
mentions of each continent over total mentions for each news organisation. Mentions of Africa
account for 11.45 per cent of all mentions on both CGTN and Xinhua, compared to 7.04 on
Reuters and 6.53 on The Guardian. News about Asia—mostly China—are much more
predominant on CCTV+ (62.37) than on Xinhua (51.72). Asia is also the most frequently
mentioned continent on Reuters (42.65), followed by Europe (30.36) and the Americas (18.50).
The Guardian is the news organisation that mentions Africa the least often (6.53). The continent
of focus for the London-based newspaper is Europe (43.83), followed by the Americas (20.91).
In RQz2, the geographic diversity of CCTV+ and the other three news organisations was
further explored, with a focus on African countries. Differences were found to be statistically
significant across media (y2 = 132290; df = 159; p = 0.001; Cramér’s V = 0.21). Figure 2
presents the frequency in which each of Africa’s 54 countries gets mentioned on CCTV+,

Reuters, The Guardian and Xinhua. Continental imbalances stand out immediately in all four

-13 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

outlets. For example, the coverage of the Central African sub-region is much lower across media,
ranging from CCTV+’s 5.37 per cent to The Guardian’s 6.97, than the coverage of North Africa
(Reuters: 46.4; Xinhua: 30.7; The Guardian: 28,14; CCTV+: 24.3), even though there are more
countries in Central Africa (9 to 6), the total population is approximately the same (188 million
in North African and 168 million in Central Africa), and despite the fact that between 2012 and
2015 there were political tensions, some violent, in a few countries in the Central African region
(e.g. Central African Republic, Congo DRC, Chad...). For CCTV+ and Xinhua, coverage
concentrates around East Africa (CCTV+: 34.55; Xinhua: 33.94). Comparatively, CCTV+
mentions countries in Southern Africa (20.59), mostly South Africa, much more often than
Xinhua (10.94) and Reuters (10.46). At the same time, CCTV+ mentions West African countries
less than the other three outlets (The Guardian: 22.13; Reuters: 20.59; Xinhua 17.95; CCTV+:
15.18). The Guardian, which has syndication agreements with media in English-speaking
countries across the continent, which allows cross-publication of content, has the most
“balanced” distribution of mentions across Africa’s five sub-regions. And, yet, at a country level,
the same countries that are predominant elsewhere are also the most prevalent on The Guardian,
as | discuss next.

The main drivers of news coverage on the continent are Egypt, Kenya and South Africa,
although some differences can be found when comparing data from the four news organizations.
A very noticeable one is the much larger relative amount of mentions of Libya on Reuters
(13.61) and The Guardian (6.39), compared to CCTV+ (2.77) and Xinhua (4.60). During the
period of 2012-2015, Libya went through a time of instability, which included protracted
military conflict and political unrest following the overthrow of long-time ruler Muammar

Gaddafi in 2011. As can be inferred from Figure 3, which displays monthly mentions of Libya

- 14 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

over total mentions for each news organisation, CCTV+’s coverage of Libya is mostly event-
driven with three episodes standing out (and corresponding to the dotted vertical lines): the
October 2013 coup d’état attempt to overthrow Primer Minister Ali Zeidan; the fall of Tripoli’s
International Airport in August 2014 to the hands of rebel groups; and, to a lesser extent, the
September 2012 Benghazi attack against two US government facilities in Libya, which CCTV+
seems to have missed at the time, but covered extensively during the following month. While
Reuters and Xinhua have bureaus in Tripoli, and The Guardian has a roaming correspondent in
Libya and Tunisia, CGTN does not have an office in Libya and covers the country from Nairobi
or by sending in a Cairo-based crew or, sometimes, a Nairobi-based one. Not having a permanent
correspondent results in periods of minimal or null coverage. The opposite holds for Reuters, that
covers Libya on a regular basis. The orange line for Reuters on Figure 3 stays most of the time
close to the monthly mean number of mentions, marked by the horizontal grey line. On CCTV+,
the orange line is very close to zero on multiple occasions.

All African countries are mentioned at least twice in each news organisation, with the
small archipelago of Saé Tomé and Principe being the least talked about country in the continent
(59 mentions in total, most of which are found in Xinhua news items). There are two important
takeaways from the analysis of mentions at a country level in Africa. First, Xinhua and CGTN do
not share one set of editorial guidelines and this is reflected on content. Second, for all four news
organisations, two thirds of the coverage can be traced to a dozen countries. For CCTV+,
mentions to nine countries (South Africa, Egypt, Somalia, Kenya, Sudan, Ethiopia, Uganda,
Nigeria and Zimbabwe) account for 67 percent of all mentions. For Xinhua, it is eleven (Egypt,
Kenya, South Africa, Sudan, Somalia, Nigeria, Libya, Mali, South Sudan, Ethiopia and Algeria);

for Reuters, it is nine (Egypt, Libya, South Africa, Nigeria, Kenya, Tunisia, Mali, Sudan and

-15 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Somalia) and for The Guardian, twelve (South Africa, Egypt, Libya, Kenya, Nigeria, Somalia,
Sudan, Mali, Ghana, Algeria, Ethiopia and Tunisia). While not all, many countries are in the four
lists.

Taking all four news organisations together, the most frequent topic in news about
African countries is politics (51.66 per cent), followed by social issues and others (25.60), and
economic matters (14.55). The least frequent topic is sports (8.19). Politics is also the most
frequent topic for stories about Asian countries (41.28), but not for any other continent. In news
about the Americas, the predominant topic is social issues and others (36.10) and so it is in news
about Oceania (31.99), while in Europe, it is economic matters (31.71). The differences in the
frequency of topics by continent at an aggregate level were found statistically significant (y2 =
97,901; df = 12; p <.001). At a country level, not all African nations are covered in the same
way across outlets (RQs). For instance, on Xinhua, CCTV+ and The Guardian, the most
common topic for stories about South Africa are social issues and others (45.19, 47.45 and 60.64
per cent respectively), while on Reuters, it is news about the economy (33.26). This contrasts
significantly with Somalia, where news related to political affairs are overwhelmingly
predominant, particularly on Reuters (90.66) and Xinhua (85.93), but also on CCTV+ (23.80)
and The Guardian (37.63). Figure 4. shows the most common topic for each African country
across news outlets. In the maps for Xinhua and Reuters, the blue colour, representing news
about political affairs, is predominant across the continent. For Reuters, however, in those
countries with a strong extractive sector (Ghana, gold; Angola, crude oil; South Africa, gold,
platinum and diamond) the predominant topics is economic matters. On CCTV+, news about

North Africa appear to be mostly about political affairs, while news about countries in West and

-16 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

East Africa seem to be focused on social issues and other topics, such as culture, religion,

tourism...
Measuring Sentiment on Chinese and Anglo-American Media

Of all four news outlets, CCTV+ is the one that uses the most positive sentiment words around
mentions of Africa and African people (RQ4). On average, each month, there are 58.09 per cent
of positive sentiment words and 41.91 per cent of negative ones. At the other end of the scale,
Reuters, which has the highest proportion of negative words, has a monthly average of 61.60 per
cent of negative terms for 38.40 per cent of positive ones.? Differences between CCTV+ and
Reuters were statistically significant (y2 = 11,606; df = 1; p = 0.001). In The Guardian, where
negative sentiment words around Africa and African countries are also more predominant, the
gap between positive (46.11) and negative (53.89) words is much smaller. The same applies to
Xinhua content, where, overall, positive sentiment words (50.29) are marginally more common
than negative ones (49.71), although there are some months in which the negative terms surpass
the positive (i.e. July and December 2013). On CCTV+, the five most frequently occurring
sentiment terms associated with Africa (ranked by tf-idf relative frequency scores and reduced to
stems) are: “unit”, “like”, “cooper”, “help” and “hope”. On Reuters, the top ten includes “kill”,
“unit”, “attack”, “help”, “support”, “protest”, “well”, “like”, “rebel” and “fight”. The clear
prevalence of conflict-related terms explains the large gap between positive and negative
sentiment words for the news agency. The most-often occurring terms on The Guardian and

99 ¢

Xinhua include a mix of positive and negative terms, such as “like”, “well”, “support”, “help”,

9% ¢

“right”, “attack”, “war”, “open”, “kill” or “win”.

2 The percentage is computed by dividing positive or negative words in a month by the sum of all sentiment words
in a month (positive and negative).

-17 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

When comparing figures 5 and 6, in which I plot the results of sentiment analyses of
news items about Africa and China, some noticeable differences can be identified. First, as one
would expect, both CCTV+ and Xinhua use a much larger proportion of positive sentiment
words to refer to China than they use negative ones. On CCTV+, the average is 74.19 per cent of
positive sentiment words per month for 25.81 negative ones; and, on Xinhua, it is 71.16 per cent
of positive terms for 28.84 per cent of negative terms. Second, the percentages on The Guardian
(52.25 positive; 47.75 negative) and Reuters (50.62 positive; 49.38 negative) are much closer to
each other, indicating a more neutral coverage—or, at least, not so markedly skewed towards the
positive, or the negative as it is often suggested when describing foreign media’s coverage of
China. Words such as “weak”, “disput”, “risk” or “worri” appear amongst the top twenty on The
Guardian and/or Reuters, but they are absent on Xinhua’s or CCTV+’s list. Instead, the top five
words for Xinhua are “unit”, “open”, “gold”, “cooper” and “well”, all of which are classified as
positive sentiment terms. The third feature worth discussing is the presence of similar peaks in
the use of sentiment words across news organisations. For example, in the case of Africa, a
clearly identifiable peak occurs on January 2013. In the graphics for Reuters, The Guardian and
Xinhua, the spike of the red line (negative sentiment) is more pronounced than the green/blue
one.

On CCTV+, the peak is also for both positive and negative sentiment terms, although the
increase in positive terms (green/blue line) is substantially more pronounced. This sudden
increase coincided with multiple newsworthy events clustered around the first few weeks of
2013: the two-year anniversary of the popular uprising in Egypt that led to the fall of long-time
President Hosni Mubarak (January 28); the launch of Operation Serval by French troops in

Northern Mali (January 11); the kidnapping of hundreds of Algerians and foreigners at a gas

-18 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

facility in Algeria (January 16); and, the beginning of peace talks in the Central African
Republic, after months of clashes between the army and Séléka rebels (January 2).

As the example of the Libyan crisis that | used earlier illustrates, the prevalence of event-
driven coverage on certain parts of the continent is a common feature of all news organisations,
but particularly of CCTV+. This is particularly acute in places where the station does not have a
regular correspondent. The surge in the use of sentiment words caused by the co-occurrence in
time of newsworthy events on January 2013, can be used to explain qualitatively some of the
differences in news coverage of Africa between CCTV+ (and by extension CGTN Africa) and
the other news outlets. Figures 7a to 7d present semantic networks of sentiment terms that co-
occur in news items about Africa on January 2013. There are four separate networks, one for
each news outlet. The nodes (words) represent the top 100 (top 200 for CCTV+) most frequently
occurring sentiment terms in news items published/broadcast on January 2013. The edges of the
network indicate the strength of the association between words: the thickest edges are for the
words that co-occur with the highest frequency. On CCTV+ (Figure 4.9a), the words “rebel”,
“conflict” and “fight”, occupy a central position in the network, but they co-occur frequently
with words such as “help”, “cooper”, “peac”, “support”, “humanitarian”, which are positive
sentiment terms.

Another characteristic of the network is the isolation of words such as “war” and
“protest”. The frequent co-occurrence of positive sentiment terms with war and conflict related
words is much more pronounced on CCTV+ than any of the other three news outlets. For
instance, at the core of the Xinhua network (Figure 4.8d), there are five words: “attack”,
“hostag”, “terrorist”, “kill” and “crisi”. These co-occur frequently with other negative sentiment

terms such as “death”, “dead”, “bomb” or “fight”. Similarly, the network for The Guardian

-19 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

(Figure 4.8c¢), shows that words like “help”, “support” and “effort”, which are rather central, do
not co-occur frequently with words clustered around “hostag”, “kill”, “terrorist” or “attack”. The
edges between these words are much thicker, indicating a higher frequency of occurring together
in the same document. The semantic network for Reuters (Figures 4.8b) is the densest at the
core, with a clear presence of negative sentiment words. The proportion for January 2013 on
Reuters is 39.26 per cent of positive sentiment terms for 60.74 of negative ones.

In making sense of the differences between the results for CGTN Africa, where news
about Africa where mostly categorized as having a negative valence, and the ones for the
comparative dataset, which reveal a prevalence of positive sentiment terms on CCTV+ content, it
is important to note that one cannot draw a direct causal-connection between using more positive
sentiment words, and audiences “immediately” decoding texts as positive or negative. There is
enough scholarly evidence that demonstrates that the decoding process is far more complex (see,
for example, Hall, 1973; Morley, 1980). What the abundance of positive sentiment terms might
be telling us is the conscious effort by those at CCTV to recalibrate the framing of Africa. The
frequent use of terms like “cooperation”, “unity”, “support” and “aid” would seem to hint that
this recalibration is aimed at downplaying the more conflictive aspects of events, such as the
ones that clustered around January 2013, and placing a spotlight on solutions. In doing so, not
only is CGTN Africa calling for a change on how stories are told, but, implicitly, it is pursuing a

less critical form of journalism, that tends to prefer not dwelling on the roots of a problem or

crisis, but on the solutions—even if these are not rendering much results.
Describing News Coverage of Africa Across Media

In this final section, I explore in more detail the coverage of Africa across news outlets by means

of word frequencies (RQs), and, specifically, | use keyness as a measure of importance of a word

-20 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

to a given set of documents (Bondi & Scott, 2010). To set the stage, and before | examine how
different news outlets report on similar topics in news about Africa, it will be useful to describe
the way the four media, taken together and in general, cover the continent vis-a-vis other
continents. For this, the content of all news items about Africa in the dataset were compared to
each of the other four continents (Africa and the Americas, Africa and Asia, Africa and Europe,
and, Africa and Oceania). The results of the relative frequency analysis using keyness as a
measure are presented in Table 1. The first ten words on each column, with a positive chi-
squared value, are words that occur much more predominantly in the target corpus (i.e. news
about Africa) than the reference corpus (i.e. each of the other continents). Conversely, the words
at the bottom of each column, with a negative value, are terms that occur much less frequently in
the target corpus than they do in the reference corpus. All p values for these associations were
significant, indicating that, indeed, words such as “ebola” or “islamist™ are much more defining
of news items about Africa than any other continent.

The description of news content that comes out from an analysis of relative word
frequencies across continents is that words related to violence (e.g. “kill”, “attack”, “violenc”...),
terrorism (“milit”, “boko haram”, “islamist”...) and Ebola define Africa in the news media,
much more than any other world region. If any of these words were predominantly featured in
news about other continents, their keyness in texts about Africa would be lower, and they would
not have such high chi-squared values. But, do these differences hold across news outlets? And,
how does coverage differ when broken down by topic? These are the two questions that I will
address next.

Earlier, I showed several examples of how, in some instances, CCTV+’s coverage of

Africa and elsewhere differs from that of Xinhua, Reuters and The Guardian. These differences

-21 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

are also reflected in the prevalence of certain words over others in each news outlet. On Reuters
and Xinhua, where news items about politics are prevalent, the words “kill”, “govern” and
“attack” are amongst the top five occurring terms. The most frequent words on The Guardian
and CCTV+ are the same, “people”, “govern”, “work™ and “time”, with a slightly different order.
On CCTV+, news about politics were the most common—around one third—but news about
social issues and others, which constituted also one third approximately, followed closely. Social
issues were also the most common topic on The Guardian, but the two news outlets focus on
different aspects of this topic. While in none of the two news outlets words related to political
violence stand out, the stronger presence of terms related to the economy (“dollar”, “percent”,
“economi”...) on CCTV+ contrasts with the presence of sports-related words, and particularly
football, in The Guardian (“ball”, “goal”, “defenc”...). Another equally interesting difference
between the London-based paper and CCTV+ is the relative prevalence of culture-related terms

(“film”, “book™, “read”) and items that might hint towards a higher presence of gender-related

news items in The Guardian (“girl” and “women”).

The comparison between Reuters and CCTV+ reveals the much larger presence of sports-
related news items on CCTV+, and, compared to Xinhua, CCTV+ seems to discuss economic
matters significantly more than the Chinese news agency. On the other side, the words that are
less used on CCTV+ news items, the two news agencies are quite similar. For both Reuters and
Xinhua, the most defining terms are in the realm of politics, such as “statement, “mursi”,
“brotherhood” or “un”, and military/political violence, such as “attack”, “kill”, “injur”... There is
a conspicuous absence of stemmed words like “islamist”, “islamic_st”, “islamist milit” or

“islamist _group” on CCTV+. For example, the term “islamist”, which occurs 12,916 times in

news from Reuters about Africa, only occurs 219 times on CCTV+ (y2 =-2474.10; p < 0.001).

-22 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

The analysis includes 10,483 news items on Africa from CCTV+ for 35,613 from Reuters. The
much lower frequency of the word “islamist™ appears to be an exclusive characteristic of
CCTV+, since relative frequency analyses with Xinhua (2 = -241.20; p < 0.001) and The
Guardian (y2 = -120.65; p < 0.001) also return significant differences. In keyness scores,
negative chi-squared values indicate the higher frequency of a term in the reference group
compared to the target group, in this case CCTV+.

More differences between the content in English on these two Chinese media
organizations arise when news about politics and news about social issues are compared. Aside
from the prevalence of words such as “attack” and “kill”” on Xinhua, which have already been
described, CCTV+ tends to use terms such as “cooper”, “hope” and “peac” more often. The
difference was confirmed as significant in a keyness analysis (“cooper”: y2 = 1286.09; p < 0.001,
“hope”: y2 = 1,159.09; p < 0.001; “peac”: y2 = 628.54; p < 0.001). The keyness analysis also
revealed that when it comes to news about social issues and others, including, for instance
culture, tourism, human interest and crime, CCTV+ mentions the term “chines” (n=1,187) a lot
more than Xinhua does (n = 3836; y2 = 1717.94; p < 0.001), relative to the overall number of
words.2 This holds true for comparisons with the other two news organisations. On social issues,
amongst the most frequent terms for Retuers are “ebola”, “case”, “kill”, “diseas”, “hospit” and
“virus”, which should give a clear idea of the prevalence of Ebola related stories during the
period covered. However, the use of the term “ebola” and other terms related to the disease is
also quite high on CCTV+, which does not mean that CCTV+ did no cover Ebola, but that
Reuters did it much more, compared to the overall output of content on social issues. To show

this, one could take the words “festiv”’ (n = 404; y2 = 2,921.31; p < 0.001) and “art” (n = 495; y2

3 In analyses of word frequencies, the names of all countries were removed, so frequencies of China are not counted.

-23 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

= 3,528.57; p < 0.001) which, not only score much higher on keyness for CCTV+, but they are
alarmingly low on Reuters (404 and 308, respectively) reports on Africa. Culture might have a
significant space on CCTV+, compared to Reuters, but not so much compared to The Guardian,
where terms such as “book” and “movie” score much higher in keyness. An example of a social

topic that features much less on CCTV+ than on the other news outlets is religion.
Conclusion

Using data from a large dataset of news items and relying on a systematic and reproducible
method of analysis, this paper has demonstrated that in certain metrics, CCTV+/CGTN’s
coverage of Africa differs from that of other global media, including Xinhua, in at least three
ways. First, CCTV+/CGTN’s coverage of Africa appears to be more thematically diverse than on
the three other global media organisations analysed, although certain topics are absent on CGTN
(i.e. religion), but present elsewhere. Second, global Chinese media’s self-declared goal of
telling a “positive story” of Africa, often translates in the prevalence of positive sentiment words
over negative sentiment words. The difference with the three other news outlets examined is
quite pronounced. The emphasis on using positive sentiment words might reveal an underlying
effort to tell the continent differently, which is yet to sink in. And, third, compared to the two
news agencies analysed here, Reuters and Xinhua, CGTN/CCTV+ content is, overall, less
focused on political conflict and, when conflict is discussed, it is framed around issues of
cooperation and problem-solving.

At the same time, this paper has provided evidence that depictions in the literature and in
the press about Chinese media’s potentially transformative impact on media representations of
Africa should be examined carefully. In the four news outlets that I studied, coverage privileges

the main regional powers (Kenya in East Africa, Egypt in North Africa, Nigeria in West Africa

-4 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

and South Africa in Southern Africa). On both Chinese and non-Chinese media, news about the
majority of African countries is often monothematic and event-driven. This is most clearly seen
in the fact that all four outlets tend to favour areas in which political violence has been recurrent
during the period of analysis (2012-2015). In other words, while there’s evidence that, at least
superficially, Chinese and non-Chinese media differ in the way the talk about Africa, structurally
all four news outlets contribute to perpetuating most of the geographical imbalances that have
existed in news flows to, from and around the continent. Coverage is disproportionately skewed
towards economic centres, it is diversified thematically in a limited number of cases and, for the
rest, reporting often reproduces the same clichés that the literature on media representations of
Africa has denounced over and over (Bunce, Franks, & Paterson, 2016; Hawk, 1992; D. Scott,
2007).

As all studies, this one has several limitations. The corpus of news that | used, includes
items from just for news organisations (CCTV+, Reuters, The Guardian and Xinhua) and is
limited to a period of four years (2012 to 2015). By excluding other very relevant news
organisations such as the BBC, the New York Times or CNN, the generalizability of the results is
limited. Advances in computational power in recent years have enabled complex analyses to be
implemented by using a single personal computer. Moreover, with the multiplication of textual
data available online, mass media scholars can now amass very large datasets from which they
can attempt to answer questions that were too costly to address in the past. While these two
phenomena have profoundly changed the way content analysis is implemented, they also present
new challenges. Escalating a computational text analysis like the one | conducted here can
become costly very quickly. Future studies should strive to construct a more diverse corpus of

texts that can help revisit some of the debates around media representations of Africa.

-25 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

References

AFP. (2012, July 17). CCTV Africa, une chaine chinoise a Nairobi pour aider les relations sino-
africaines. L 'Express. Retrieved from http://lexpansion.lexpress.fr/actualites/1/actualite-
economique/cctv-africa-une-chaine-chinoise-a-nairobi-pour-aider-les-relations-sino-
africaines_1139516.html

Alden, C., Large, D., & Oliveira, R. S. de (Eds.). (2008). China returns to Africa: a rising power
and a continent embrace. New York: Columbia University Press.

Banda, F. (2009). China in the African mediascape: a critical injection. Journal of African Media
Studies, 1(3), 343-361. https://doi.org/10.1386/jams.1.3.343/1

Barboza, D. (2009, January 14). News Media Run by China Look Abroad for Growth. The New
York Times. Retrieved from
http://www.nytimes.com/2009/01/15/business/worldbusiness/15tele.html

Bastos, M. T. (2015). Shares, Pins, and Tweets: News readership from daily papers to social
media. Journalism Studies, 16(3), 305-325.
https://doi.org/10.1080/1461670X.2014.891857

BBC World. (2012, December 14). China Daily starts Africa edition. BBC. Retrieved from
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-20722952

Benoit, K. (2018). quanteda: Quantitative Analysis of Textual Data (Version 0.99.22) [R
package]. Retrieved from http://quanteda.io

Bondi, M., & Scott, M. (Eds.). (2010). Keyness in texts. Amsterdam: John Benjamins Pub. Co.

Brookes, H. J. (1995). *Suit, Tie and a Touch of Juju’—The ldeological Construction of Africa:
A Critical Discourse Analysis of News on Africa in the British Press. Discourse &

Society, 6(4), 461-494. https://doi.org/10.1177/0957926595006004002

-26 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Bunce, M. (2010). “This Place Used to be a White British Boys” Club’: Reporting Dynamics and
Cultural Clash at an International News Bureau in Nairobi. The Round Table, 99(410),
515-528. https://doi.org/10.1080/00358533.2010.509950

Bunce, M., Franks, S., & Paterson, C. (Eds.). (2016). Africa’s media image in the 21st century:
from the “heart of darkness” to “Africa rising.” London: Routledge.

Chen, A., & Wu, V. (2009, January 12). Beijing in 45b yuan global media drive. South China
Morning Post. Retrieved from http://www.scmp.com/article/666847/beijing-45b-yuan-
global-media-drive

Chen, X. (2006, November 19). CRI Launches Second Overseas FM Radio Station. Retrieved
from China Radio International website:
http://english.cri.cn/2946/2006/11/19/269@165004.htm

Cheng, J. Y. S. (2006). Latin America in China’s contemporary foreign policy. Journal of
Contemporary Asia, 36(4), 500-528. https://doi.org/10.1080/00472330680000311

de Beer, A. S. (2010). News from and in the “dark Continent.” Journalism Studies, 11(4), 596
609. https://doi.org/10.1080/14616701003638509

El Zein, H. M., & Cooper, A. (1992). New York Times Coverage of Africa, 1976-1990. In B. G.
Hawk (Ed.), Africa’s media image (pp. 133-146). New York: Praeger.

Evans, M., & Glenn, 1. (2010). “TIA—This is Africa”: Afropessimism in Twenty-First-Century
Narrative Film. Black Camera, 2(1), 14-35. https://doi.org/10.2979/BLC.2010.2.1.14

Fair, J. E. (1993). War, Famine, and Poverty: Race in the Construction of Africa’s Media Image.
Journal of Communication Inquiry, 17(2), 5-22.

https://doi.org/10.1177/019685999301700202

-27 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Figenschou, T. U. (2013). Al Jazeera and the global media landscape: the south is talking back.
In Routledge Advances in Internationalizing Media Studies: Vol. 11. London: Routledge.

Ford, P. (2009, February 5). Beijing launching a “Chinese CNN” to burnish image abroad. The
Christian Science Monitor, p. 1.

Gagliardone, 1. (2013). China as a persuader: CCTV Africa’s first steps in the African
mediasphere. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(3), 25-40.
https://doi.org/10.1080/02560054.2013.834835

Golan, G. J. (2008). Where in the World Is Africa?: Predicting Coverage of Africa by US
Television Networks. International Communication Gazette, 70(1), 41-57.
https://doi.org/10.1177/1748048507084577

Grimmer, J., & Stewart, B. M. (2013). Text as Data: The Promise and Pitfalls of Automatic
Content Analysis Methods for Political Texts. Political Analysis, 21(3), 267-297.
https://doi.org/10.1093/pan/mps028

Hall, S. (1973). Encoding and decoding in the television discourse. Birmingham: Centre for
contemporary cultural studies.

Hawk, B. G. (Ed.). (1992). Africa’s media image. New York: Praeger.

James, E. K., & Boukes, M. (2017). Framing the economy of the East African Community: A
decade of disparities and similarities found in Chinese and Western news media’s
reporting on the East African Community. International Communication Gazette, 79(5),
511-532. https://doi.org/10.1177/1748048516688130

Jenner, E., & Hamilton, J. M. (2004). Foreign correspondence: evolution, not extinction. Nieman

Reports, 3(58), 98-100.

-28 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Jurafsky, D., & Martin, J. H. (2018). Speech and Language Processing. An Introduction to
Natural Language Processing, Computational Linguistics, and Speech Recognition.
Retrieved from https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/

Kalyango Jr., Y., & Onyebadi, U. (2012). Thirty Years of Broadcasting Africa on U.S. Network
Television News. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 56(4), 669-687.
https://doi.org/10.1080/08838151.2012.732137

Kurlantzick, J. (2006). China’s Charm Offensive in Southeast Asia. Current History, 105(692),
270-276.

Lang, D. T., & R Core Team. (2018). XML: Tools for Parsing and Generating XML Within R
and S-Plus (Version 3.98-1.10). Retrieved from https://CRAN.R-
project.org/package=XML

Li, B., & Huo, X. (2016, February 19). Xi Jinping: Persisting in the Correct Orientation,
Innovating Methods and Means, and Raising the Strength of News Dissemination and
Public Opinion Guidance [ A ~F: R ¥ EFH TR EIFH T EF R REH B EREE N
5|5 /1]. People.Cn. Retrieved from http://politics.people.com.cn/n1/2016/0219/c1024-

28136159.html

Li, S. (2017). Covering Ebola: a comparative analysis of CCTV Africa’s Talk Africa and Al
Jazeera English’s Inside Story. Journal of African Cultural Studies, 29(1), 114-130.
https://doi.org/10.1080/13696815.2016.1188687

Liu, B. (2015). Sentiment Analysis: Mining Opinions, Sentiments, and Emotions. New York:

Cambridge University Press.

-29 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Liu, G. (2012, January). H. E. Ambassador Liu Guangyuan’s Speech at the OpeningCeremony of
CCTV Africa News Production Centre. Presented at the Nairobi. Retrieved from
http://ke.china-embassy.org/eng/zkgx/t894872.htm

Madrid-Morales, D. (2016). Why Are Chinese Media in Africa? Evidence from Three Decades
of Xinhua’s News Coverage of Africa. In X. Zhang, H. Wasserman, & W. Mano (Eds.),
China’s Media and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions (pp. 79-92). New
York: Palgrave Macmillan.

Madrid-Morales, D., & Gorfinkel, L. (2018). Narratives of contemporary Africa on China Global
Television Network’s documentary series Faces of Africa. Journal of Asian and African
Studies, 53(6), 917-931. https://doi.org/10.1177/0021909618762499

Malaolu, P. O. (2014). Sources and the news from Africa: Why are there no skyscrapers in
Nigeria? Ecquid Novi: African Journalism Studies, 35(1), 25-42.
https://doi.org/10.1080/02560054.2014.886659

Marsh, V. (2016). Mixed messages, partial pictures? Discourses under construction in CCTV’s
Africa Live compared with the BBC. Chinese Journal of Communication, 9(1), 56-70.
https://doi.org/10.1080/17544750.2015.1105269

Marsh, V. (2018). Tian gao or tianxia? The ambiguities of CCTV’s English-language news for
Africa. In D. K. Thussu, H. de Burgh, & S. Anbin (Eds.), China’s media go global (pp.
103-121). London: Routledge.

Mayhew, F. (2018, January 18). Times overtakes Daily Telegraph headline print circulation for
first time, ABC figures show. Retrieved February 1, 2018, from PressGazette website:
http://www.pressgazette.co.uk/times-overtakes-telegraph-headline-print-circulation-for-

first-time-abc-figures-show/

-30 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Mellese, M. A., & Miiller, M. G. (2012). Mapping Text-Visual Frames of Sub-Saharan Africa in
the News: A Comparison of Online News Reports From Al Jazeera and British
Broadcasting Corporation Websites. Communication, Culture & Critique, 5(2), 191-229.
https://doi.org/10.1111/j.1753-9137.2012.01123.x

Morley, D. (1980). The Nationwide Audience: structure and decoding. London: British Film
Institute.

Nordenstreng, K., & Thussu, D. K. (Eds.). (2015). Mapping BRICS Media. London: Routledge.

Nothias, T. (2016). How Western Journalists Actually Write About Africa. Journalism Studies.
https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1262748

Paterson, C. (1994). Who owns TV images from Africa? Issue: A Journal of Opinion, 22(1), 15—
18.

Paterson, C. (2016). New imperialisms, old stereotypes. In M. Bunce, S. Franks, & C. Paterson
(Eds.), Africa’s media image in the 21st century: from the “heart of darkness” to “Africa
rising” (pp. 214-222). London: Routledge.

Puppin, G. (2016). ' “4 Journey of Memory”: Exploring China’s media memory of Africa in
CCTV-9’s Chronicles of Africa’. Presented at the Building Images: Exploring 21st
Century Sino-African dynamics through cultural exchange, media representation, and
translation: Conference, Nottingham.

Schraeder, P. J., & Endless, B. (1998). The Media and Africa: The Portrayal of Africa in the
“New York Times” (1955-1995). Issue: A Journal of Opinion, 26(2), 29.
https://doi.org/10.2307/1166825

Scott, D. (2007). China stands up: the PRC and the international system. Taylor & Francis.

-31 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Scott, M. (2016). How not to write about writing about Africa. In M. Bunce, S. Franks, & C.
Paterson (Eds.), Africa’s media image in the 21st century: from the “heart of darkness”
to “Africa rising” (pp. 40-51). London: Routledge.

Scott, M. (2017). The myth of representations of Africa. Journalism Studies, 18(2), 191-210.
https://doi.org/10.1080/1461670X.2015.1044557

Seib, P. M. (2005). Hegemonic No More: Western Media, the Rise of Al-Jazeera, and the
Influence of Diverse Voices. International Studies Review, 7(4), 601-615.
https://doi.org/10.1111/j.1468-2486.2005.00535.x

Terrell, R. L. (1989). Problematic aspects of U.S. press coverage of Africa. International
Communication Gazette, 43(2), 131-153. https://doi.org/10.1177/001654928904300204

Thussu, D. K., Burgh, H. de, & Shi, A. (Eds.). (2018). China’s media go global. London:
Routledge.

Utley, G. (1997). The Shrinking of Foreign News. Foreign Affairs, 76(2), 2-10. Retrieved from
aph.

Wasserman, H. (2015). South Africa and China as BRICS Partners: Media Perspectives on
Geopolitical Shifts. Journal of Asian and African Studies, 50(1), 109-123.
https://doi.org/10.1177/0021909613514191

Wasserman, H., & Madrid-Morales, D. (2018). How Influential Are Chinese Media in Africa?

An Audience Analysis in Kenya and South Africa. International Journal of
Communication, 12, 2212-2231.
Watanabe, K. (2017). Newsmap: A semi-supervised approach to geographical news

classification. Digital Journalism, 1-16. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1293487

-32 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Watanabe, K. (2018). newsmap: Geographical text classification model (Version 0.4.1) [R
package]. Retrieved from https://github.com/koheiw/Newsmap

Wekesa, B. (2014, September 11). An analysis of China Central Television’s Talk Africa Debate
Show. Presented at the China and Africa Media, Communications and Public Diplomacy,
Beijing.

Wekesa, B., & Zhang, Y. (2014). Live, Talk, Faces: An Analysis of CCTV’s Adaptation to the
African Media Market. Retrieved from Centre for Chinese Studies website:
http://www.ccs.org.za/wp-
content/uploads/2014/05/CCS_DP_CCTV_Bob_Wekesa 2014 Format.pdf

Wickham, H. (2016). rvest: Easily Harvest (Scrape) Web Pages (Version 0.3.2). Retrieved from
https://CRAN.R-project.org/package=rvest

Wickham, H., Hester, J., & Ooms, J. (2017). xml2: Parse XML (Version 1.1.1). Retrieved from
https://CRAN.R-project.org/package=xml2

Wilke, J., Heimprecht, C., & Cohen, A. (2012). The geography of foreign news on television A
comparative study of 17 countries. International Communication Gazette, 74(4), 301-
322. https://doi.org/10.1177/1748048512439812

Xin, X. (2009). Xinhua News Agency in Africa. Journal of African Media Studies, 1(3), 363
377. https://doi.org/10.1386/jams.1.3.363/1

Young, L., & Soroka, S. (2012). Affective News: The Automated Coding of Sentiment in
Political Texts. Political Communication, 29(2), 205-231.

https://doi.org/10.1080/10584609.2012.671234

-33-



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Zhang, S. ., & Zhang, X. (2017). Foreign Correspondents: A case study of China in the digital
and globalization age. Journalism Studies.
https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1305913

Zhang, X. (2013). How ready is China for a China-style world order? China’s state media
discourse under construction. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(3), 79-101.
https://doi.org/10.1080/02560054.2013.834834

Zhang, Y., & Matingwina, S. (2016a). A new representation of Africa? The use of constructive
journalism in the narration of Ebola by China Daily and the BBC. African Journalism
Studies, 37(3), 19-40. https://doi.org/10.1080/23743670.2016.1209224

Zhang, Y., & Matingwina, S. (2016b). Constructive Journalism: A New Journalistic Paradigm of
Chinese Media in Africa. In X. Zhang, H. Wasserman, & W. Mano (Eds.), China’s
Media and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions (pp. 93-107). Houndmills:

Palgrave Macmillan.

-34 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Tables and Figures

0.0

ol A, ol

% of Total Mentions

2015 2016 2012 2013 2014 2015 2016

— Africa — America — Asia — Europe — Oceania

Figure 1. Frequency of Mentions per Continent by News Outlet (2012-2015)

-35 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

e Rees
e 524 e 524
o0 ver i e [ son ver il ver [
cpPv GWGOB@ISLEBENBFA. cev MG’B..BENUA-
CN.MTGO.TCD. GV.GHATGO.TU’.
GNQ CMR CAF ERI N GNQ CMR CAF ERI N.
STP .eonau. sYyc STP .ooowlumem sYc
AGO ZMB MWI MOZ AGO ZMB MWI MOZ
NMIBWA. MDG MUS NAM BWA ZWE MDG MUS
LSO swz LSO swz
=
 heGurdan [ e |
o BB -1
cev GIBG'B..ENBFA- cPv MM.S.EBENEA.
av..rco!msso cwm.rso-m.
GNQ CMR CAF ERI N. GNQ CMR CAF ERI DJI
oo B8 oo eo 6K BRI - s 688 coo oot 6A B -
AGO ZMB MWI MOZ m.uwnmz
NAMBWA. MDG MUS mm. MDG MUS
LSO swz LSO swz

W ok
Figure 2. Mentions of African Countries by News Outlet (2012-2015)

-36 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Reuters

CCTV+

A W

J T " W\/“w“v‘v““‘vmv’\f\

=
._E(} i
s The Guardian Xinhua
éb 1 i 1
4 d ' I
\/\/\ : A : /\ A 3 : A A
17 VU\/\/\/\/\/\/\/\/VV\/ M'iw‘\/]‘av W\/
0 i i 1 g 4 A - i
2012 2013 2014 2015 2016 2012 2013 2014 2015 2016

Figure 3. Mentions of Libya by News Outlet (2012-2015)

-37 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Figure 4. Most Frequent Topic per African Country by News Outlet (2012-2015)

-38 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

CCTV+

1500
9000
1000
6000
500
3000

The Guardian Xinhua

8000
4000

6000
3000

4000
2000

2000

2012 2013 2014 2015 2016 2012 2013 2014 2015

Number of words

g

42

2016

Figure 5. Sentiment Analysis of News Items Related to Africa (2012-2015)

-39 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

CCTV+

me W

The Guardian

2500
2000
1500
1000 |
3000
500

2014 2015 2016 2012 2013 2014 2015 2016

Number of words

2012 2013

~ Negative — Positive

Figure 6. Sentiment Analysis of News Items Related to China (2012-2015)

- 40 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

better
.

challeng
.
defend
violenc * .
« fail confid
L2
victori
protest 1C1C -
= wm
open
O
o d
champion
peacekeep |
.
. stabil
death .
kill s
3 good
° > hope &
attack &
unit
well »
conflict .“‘“PP“” improv
)
. s
terrorist x.hgl
suceess .llv‘xlAlj.‘
¢ Crisi
L o
right Py great
r problem .
help »
o
rescu .
. - effort
‘II\PL“ 181 "m.'nl
fight SEIECIC
. .
. 1 humanitarian
provic . '3
aid
L
assist
safet civil
L4 .
coopel
.

like

celebr

war

Figure 7a Semantic Network of Sentiment Words Associated with Africa on CCTV+, January 2013

-41 -

.
holiday

festiv



Africa in the News:

0
crimin
assault
-
.
crime
L
battl
uJ»puxi[ =
toppl
protest
L
prison
brotherhood » .
@ charg
violenc
.
.
upris
.
tension

Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

shell
.
win
.
CChD
worri . Sscay
h heavili Spill
°
kidnap
A .
difficult keen bolstés
< .
.
2 torc rescu
protect .
terror .
® pen
OP¢ peacekeep
.
dead e .
& expert . raid approv
warn inte
tuldllg wglcom
. bomb ° Z
alli ‘ 3 threat effort
unit kill
special .. . mnsurg
pecis fighter g hostag e s stabil
pea iz offens .
attack rebel ledg
attac
Support
aid 3 kel X . 21‘0\'1(1
= Gar help fight
¥ rebellion o
fear ad terrorist
accus . far_ " richard
civil s secur \d . °
. conflict hope
threaten peac
¢ allianc
. > halt alli 'S stronghold
deni . 4 civilian ¥
combat hd
u;mlcmn
Jiber readi
. .
) oin struggl
defeat s block
.
disput agreement
> .
vital
.

commit
.
cooper
.
.
progress

.
abandon

°
oust

L
storm
B
allow

®assist

°
resolut

Figure 7bb Semantic Network of Sentiment Words Associated with Africa on Reuters, January 2013

40 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

I I K
championship confid
llnpl'(i\
.
.
progress  success
D) reconcili
.
.1\.\.“: critic
- L
resolut
.
welcom cnsur challeng
] .
£00C nOT
. . integr
g o risk
2 °
oust bombard a cooper ud
L] ] aris
5 wmanitarian
.'““" pledg ° \.l;lhll battl
L]
restor
* B
s right great
& g
emerg = unit
. o k2
secur advanc help = effort liber  fore
o g ® °
aid Seiz [\‘A;‘
. : B support
fai . L < ¢
. \Lwcml fick o assist “‘."ﬂ’“ .
ight Ps ¥R determin
§ A concern )
confirm « rebel SIS .
® .
suffer o attack §tress
wreaten = worse
. . terror hostag threat ® e
forward 5 & g #
terrorist offens
fighter . affect
s freed < 3 .
insurg : e kil
extraordinari ?
~ raid ‘ o
ear sxtre
. .\\Ann extremist ®
. e
. : unrest
rescu cla
charg kidnap & ;' sh
ree o
. protest feius
12 .
condemn valac injur opposit
. l ° .I I
prison strict
* death .
L] .
defend
violent
.
convict
L]
topp!
ot
i Ll
crimin

.
brotherhood

Figure 7c Semantic Network of Sentiment Words Associated with Africa on The Guardian, January 2013

-43 -



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

B
alleg

.
understand

.
critic

.
threaten

.
blood

.
refus combat

.
difficult

unit
.
extremist
.
die
LJ
special
.
safe pe
rescu

Figure 7cd Semantic Network of Sentiment Words Associated with Africa on Xinhua, January 2013

lost
.

.
fighter

secur
.

welcom
.

batl o
.mll provid

- 44 -

violenc
B

civil
.
respons §
.
robler
I“ }k R accus
-
opportun
4 struggl
| .
challeng £00(
8 risk g
. . .
intellig .|'~"‘ .|«”|
. “fe enalti
\L\ fend A
.
terror open
N strong
B
win
.
.
better
assau
kidnap Assault attack
- terrorist b
» war 5 o threat
raid pe [ ] 5y .
conflict Bostag ke forward
..
confirm escap kill
. right
hostage-tak . help .
. support
.
dead  fight well protest
. . g
.
* thank
rebel .
freed o bt » effort
4 death 0mb pe danger
.
advanc
success
opposit .
.
free join civilian
colleagu . y Jram . o °
.
L] fear emerg - clash
seiz »
. assist ¢
‘ guardian

aid
.

hope

improv
.



Africa in the News: Is News Coverage by Chinese Media Any Different?

Table 1. Keyness Scores Comparing Frequency of Features in Texts about Africa and Four Other Continents (2012-2015)

Africa & the Americas Africa & Asia Africa & Europe Africa & Cceania

Features x2" feature 72" feature x2" feature x2"
ebola 61914.19  ebola 85146.05 ebola 93211.16  Kkill 17745.79
countri 59611.28  kill 7723290 mursi 43032.25  presid 15822.55
islamist 58380.07 islamist 6441900  boko_haram 40923.39  attack 12877.34
attack 52606.04  attack 57316.63  brotherhood 39563.01 ebola 10741.96
kill 46592.10 armi 46606.33 islamist 37064.03  protest 10665.28
govern 40238.94  mursi 43627.23 mandela 32469.62  countri 10444.01
armi 38260.65  brotherhood 42725.12  muslim_brotherhood 31888.70 islamist 9713.24
milit 34225.77  violenc 41861.51 african_countri 30602.04  armi 8754.58
region 33798.72  presid 40750.90  morsi 30486.51  violenc 7331.80
rebel 33334.20  muslim_brotherhood 39899.74  african_union 29234.03  militari 7083.57
percent -24464.62 chines -23747.40 bank -20435.64  labor -21986.95
compani -21987.39  percent -19198.05 european -18092.23  abbott -20736.37
republican -21494.15  bank -13950.26 euro -16398.18 melbourn -19730.05
senat -14839.44  korea -11856.19  bst -14778.74  ball -17204.21
obama -13095.67 assad - 9741.78 eu -14733.49  senat -15936.31
inc -12237.36  yuan - 9069.91 europ -14333.88 queensland -13128.26
sale -11446.16 taliban - 8361.61 labour - 8844.53 play -11941.56
billion - 9327.84 sale - 6923.17 euro_zon - 8734.78 cricket -10638.25
congress - 9317.76  market - 6759.01 billion_euro - 8414.59 tony_abbott -10518.80
data - 8925.57 compani - 652545 sale - 8199.03 nsw -10476.59

“ All values were significant at p < .0001.

- 45 -



	Sampling and Data Collection



