
14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 1 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

How Putin Became a Hero on
African TV
Pro-Russian content presenting a distorted version
of the war in Ukraine and promoting Russia’s
interests in Africa is gaining an audience on the
continent.
April 13, 2023

Henri Doué Taï watching Afrique Média at home in Abidjan, Ivory Coast, in February.Arlette Bashizi for The New

York Times

In South Africa, a social media influencer who added “Vladimir” to his
Twitter name to convey his reverence for the Russian president transmits
Russian-generated content over Twitter and Telegram to a growing
audience that now numbers 148,000 followers.

https://twitter.com/mmodiba10


14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 2 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

On Afrique Média, a television channel based in Cameroon that reaches
millions of people in Africa and recently signed a partnership with RT, the
state-funded Russian television network, pundits regularly praise Russia’s
invasion of Ukraine, with one recently declaring, “Glory to Putin.”

An animated video circulating online — and a cause of alarm in one newly
revealed U.S. intelligence document — shows a brave Russian commando
from the Wagner group, which is fighting for Russia in Ukraine, joining
West African soldiers to defeat a horde of invading zombies from France.

Over the past year, a flood of pro-Russian content has increasingly been
surfacing on news outlets and social media platforms in Africa. The
messages aim to drum up support for the invasion of Ukraine, and to
frame Russia’s growing presence on the African continent as beneficial,
while vilifying American and European — especially French — involvement
in Africa.

Among the U.S. intelligence documents found leaked last week is a report
saying that Russia’s military intelligence agency in February planned a
propaganda campaign using African media to “realign” public opinion in
Africa with Russia, away from the West.

A broad mix of media has been carrying this content, including influencers
on social media and news websites and television networks that have
signed partnerships with Kremlin-funded operations.

Afrique Média broadcast on Wednesday a prisoner exchange between Ukraine and Russia.Afrique Média

Some of the outlets, according to experts, are affiliated with the Wagner
group, the Kremlin-backed network that is operating in several African
countries, seeding disinformation while sending thousands of mercenaries
to prop up friendly governments and mine for gold and other natural
resources.



14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 3 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

“Russian fake news is produced on an industrial scale here,” said
Abdoulaye Guindo, the coordinator of Benbere, a fact-checking website
based in Mali, where the Wagner group has a sizable presence. “The
prowess of pro-Russian accounts is undeniable.”

At the same time, the reach of Western news outlets has been dwindling
on some parts of the continent. The BBC is cutting dozens of journalists in
Africa and shutting down at least three channels broadcasting in local
African languages, part of a broader retrenchment.

Radio France Internationale and France 24, which are funded by the
French government, have been suspended in Mali and Burkina Faso,
where leaders aligned with Russia have expelled French reporters. Such
bans and expulsions “have created space for media favorable to a pro-
Russian narrative,” Reporters Without Borders said in a recent study.

Supporters of Burkina Faso’s junta leader holding the flags of their nation and Russia during a demonstration in

Ouagadougou in October.Issouf Sanogo/Agence France-Presse — Getty Images

From the Central African Republic to Madagascar, Mali to South Africa,
Russia aims to position itself as a bulwark against the West in Africa. That
influence became even more apparent to Western governments when 26
of the continent’s 54 countries refused to join a U.N. vote condemning the
Russian invasion of Ukraine.

Interviews with more than two dozen government officials, analysts and
journalists show how media and disinformation operations are promoting
Russian interests in Africa.

“We’re facing a juggernaut,” said Gen. Pascal Ianni, a French military
official in charge of countering Russia’s disinformation operations in West
Africa.

Help from China

https://rsf.org/en/what-it-s-be-journalist-sahel-rsf-report-threats-journalism-african-region
https://www.nytimes.com/2022/12/24/world/africa/central-african-republic-russia-wagner.html
https://www.nytimes.com/2019/11/11/world/africa/russia-madagascar-election.html
https://www.nytimes.com/2022/05/31/world/africa/mali-massacre-investigation.html
https://www.nytimes.com/2023/01/19/world/africa/south-africa-naval-drill-russia-china.html
https://www.nytimes.com/2023/03/19/world/africa/chad-russia-wagner.html


14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 4 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

Shortly after the invasion of Ukraine, the European Union suspended the
Kremlin-backed television network RT (short for Russia Today).

Since then, RT has expanded its operations in Africa and has been
developing an “English language Africa hub” in Johannesburg to “cover
the broadest possible range of stories that are of interest to local
audiences and RT’s international viewers alike,” said Anna Belkina, RT’s
deputy editor in chief, in response to questions.

Western countries, she said, have long sought “to curtail our journalistic
work and stifle the perspectives we bring to public attention.”

RT’s French-speaking channel, RT France, had also sought to relocate
from Europe to a Francophone country in West Africa, according to Séga
Diarrah, a Malian journalist who said he had been commissioned by RT
France’s president to work on the move.

Those plans have not yet materialized, so Russia is also distributing its
material through friendly African media outlets and influencers. RT and
Sputnik, a Kremlin-funded news agency, have signed partnerships with at
least a dozen African news outlets, said Maxime Audinet, who studies
Russia’s media operations in Africa at IRSEM, a research institute affiliated
with the French defense ministry.

RT France’s last live broadcast from Paris after the European Union suspended the Kremlin-backed network

over the invasion of Ukraine.Ludovic Marin/Agence France-Presse — Getty Images

Afrique Média, which broadcasts from the Central African nation of
Cameroon, announced a partnership with RT in December. “The end of
the West’s misleading propaganda,” it said on a news banner.

Sputnik has rebranded its French-speaking service, once primarily aimed
at reaching an audience in France, into Sputnik Afrique. Now most of its
traffic, albeit shrunken, comes from African countries. In Mali, a Bamako-
based radio station now broadcasts a Sputnik news podcast every

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.irsem.fr/media/report-irsem-97-russia-mali-en.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=zijp_RGo36c
https://fr.sputniknews.africa/


14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 5 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

evening.

“This is Moscow’s way to expand across Africa,” said Mr. Diarrah, the
Malian journalist. “With mercenaries and media outlets.”

Social media influencers also play an important role.

From his home just outside Johannesburg, Modibe “Vladimir” Modiba
reposts video content from RT over Twitter and from his own news blog
on Telegram. In an interview, he maintained that he is paid by family and
friends — not by Russia. He said his attitudes reflected growing “irritation”
among young Black South Africans toward the West and to mainstream
South African media.

Western countries, he said, “always want to interfere with African issues,
or you’re here to steal our resources.”

There is also evidence of Chinese companies helping spread Russian
content in Africa. StarTimes, a Beijing-based media and satellite television
provider, has continued to make RT available to customers even as other
companies dropped the channel following the war.

Protesters waving Russian flags and holding a portrait of Vladimir V. Putin gathered in front of the French

Embassy in the Democratic Republic of Congo last month.Arsene Mpiana/Agence France-Presse — Getty

Images

As part of a content-sharing agreement, Xinhua, the Chinese state news
agency, translated items from the Russian state news service, Interfax,
which were then picked up by outlets in the Democratic Republic of
Congo and other countries. Some articles promoted the false allegation
that the United States was storing chemical weapons inside Ukraine,
according to Dani Madrid-Morales, a disinformation expert at the
University of Sheffield.

Russian heroes and French zombies



14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 6 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

From 2019 to 2022, Meta took down at least eight different networks of
accounts that were targeting African audiences on Facebook and
Instagram, the company says. Many were linked to Yevgeny Prigozhin, the
founder of the Wagner network, according to Meta. Facebook pages in
Mali also pushed pro-Wagner messages, just as Wagner mercenaries
were arriving in the country last year.

The media campaigns have since grown more sophisticated and visible,
said General Ianni, the French military official.

In an animated video that circulated on social media this year, a
commando wearing a uniform emblazoned with the Russian flag and the
insignia of the Wagner group jumps from a helicopter to come to the
rescue of two besieged African soldiers, from Mali and Burkina Faso.

Together, the African soldiers and their Russian ally defeat France, the
former colonial power, depicted as a pack of menacing zombielike
skeletons and a giant snake. At the end of the video, the three head to the
Ivory Coast — traditionally an ally of the West.

“Happy to help,” the Russian soldier tells his West African counterparts.

African and Western intelligence and military officials said they were
alarmed by both the message and the format: Animated videos can reach
even audiences who can’t read.

According to a U.S. document found to be leaked this week, dated from
February, the Ivorian President’s chief of staff summoned Russia’s
ambassador to Ivory Coast and Burkina Faso to express “displeasure” with
the video depicting Ivory Coast as the “next target” of the Wagner
network.

Russia and the West have long competed for influence in Africa, and the
use of influence operations and mercenaries there is not a Russian

https://medium.com/dfrlab/pro-russian-facebook-assets-in-mali-coordinated-support-for-wagner-group-anti-democracy-protests-2abaac4d87c4
https://twitter.com/CartesDuMonde/status/1614253358235193348


14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 7 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

invention.

But with Russia shunned by much of the Western world over its invasion of
Ukraine, it is now making a bid to pull more African countries into its orbit.
And the Russian-generated media is having an impact, said Yurii
Pyvovarov, Ukraine’s ambassador to Senegal and to four other West
African countries.

He said that a senior minister in Senegal asked him why Ukraine had
attacked Russia — a falsehood often promoted in Russian media.
And Senegalese journalists asked him why Ukraine was harboring Nazis —
citing a propaganda article from Sputnik as proof.

“If African states are so attached to neutrality, which I fully respect, why
are they so attached to Russian narratives?” Mr. Pyvovarov said in an
interview.

Yurii Pyvovarov, Ukraine’s ambassador to Senegal, in front of a Ukrainian flag signed by soldiers from the

frontline at the Ukrainian Embassy in Dakar on Wednesday.Carmen Abd Ali for The New York Times

Pro-Russian content on the war in Ukraine still dominates the coverage of
television networks like Afrique Média, potentially shaping the views of
generations of viewers.

Henri Doué Taï, 80, a retired oil company administrator, watches the
channel from his living room in Abidjan, Ivory Coast's largest city. A
framed photograph of Russia’s president, Vladimir V. Putin, sat nestled
among family pictures.

He was joined by his 41-year-old nephew, Serge Bah, who had studied oil
engineering in Moscow. Mr. Bah said he preferred watching Afrique Média,
Russia Today or a little-known Telegram channel that carries updates on
the war in French.

Unlike Western news outlets that show biased coverage of the war in



14/04/2023, 08:40How Putin Became a Hero on African TV - The New York Times

Page 8 of 8https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html

Ukraine, these sources, Mr. Bah insisted, are independent.

“It’s firsthand material,” he said.

Mr. Taï with a photograph showing Mr. Putin with the former Ivorian ambassador to Russia.Arlette Bashizi for

The New York Times


