
How China is slowly expanding its
power in Africa, one TV set at a time
Story by Jenni Marsh, CNN Business

Photographs by Nichole Sobecki for CNN Business

Updated 0606 GMT (1406 HKT) July 24, 2019

In the outskirts of Nairobi, Kenya, Michael Nganga is watching a Chinese

Kung Fu movie.

His small home in Limuru village doesn't have running water and its walls

are made from corrugated metal. Yet outside, where chickens roam the

yard, the father-of-two, who repairs shoes for a living, has a large Chinese-

built satellite dish that connects his old television set to hundreds of

channels — many of which are being beamed from Beijing.

"It's advantageous to have many TV channels," said Nganga, who was

limited to a few local Kenyan stations before the Chinese dish. "Because

you can know how the world is changing every day."

Nganga's connection to the wider world is directly thanks to Xi Jinping, the

president of China.

Content by Bozar Gallery

The African art exhibition that s̓ not afraid to make you think

An Afrocentric arts exhibition is coming to Brussels, curated by two of the

art world s̓ most electric figures.

In 2015, Xi announced the 10,000 Villages Project, a lofty plan to take digital

television to impoverished parts of Africa, such as the village where Nganga

lives. Previously, television access in many parts of the continent was a

privilege of the elite, and those who were connected relied on old-

https://edition.cnn.com/profiles/jenni-marsh-profile


fashioned, snowy analog reception.

Xi's dream was to upgrade huge swathes of Africa to modern, digital

satellite TV networks, that could broadcast a constellation of channels over

long distances — so long, in fact, that a TV channel from Beijing could be

beamed to African homes.

This was more than just a philanthropic gesture.

It was a stroke of soft-power genius that would raise China's profile among

Africans, while giving Beijing a tighter grip on the continent's

communications infrastructure and control over how it is portrayed there in

the media.

And it would boost the fortunes and power of one important Chinese

company that otherwise keeps a low profile.

StarTimes has been the Chinese government's primary contractor to carry

out the 10,000 Villages Project, paving the way for the Beijing-based firm —

not any of its American or European media competitors — to dominate the

African market of 1.2 billion people. A spokesperson for StarTimes said it

was "important" for Beijing to work with "an experienced and cost-

conscious enterprise for the assignment."

Today, the company beams Chinese TV shows into the homes of 10 million

subscribers in 30 African countries, pushes China's state-owned

propaganda news network into households over Western news networks,

and controls television networks to such an extent in Zambia and Kenya

there have been fears the company could black out TVs in those countries,

if it wanted to.

While channels like the BBC reach more people and South African

distributor MultiChoice has more subscribers, StarTimes' breadth of reach

has some critics worrying: Does the company, with its close ties to Beijing,

http://en.startimes.com.cn/companyprofile/index.htm


now have too much power over African television networks?

In many ways, StarTimes' situation runs parallel to better-known

communications giant Huawei, which is battling global criticism for its

control over 5G internet networks and ties to Beijing. But unlike Huawei,

StarTimes has become one of Beijing's most powerful soft power tools in

Africa — without much of the world even knowing its name.

Here's how it got that way.

The African opportunity

In 2000, the Economist ran a cover story about Africa titled "The Hopeless

Continent." The headline aptly captured the pity through which much of the

Western world viewed the African continent at the time: $1 trillion in

development aid hadn't prevented famine from taking one million lives in

Ethiopia in the 1980s, stemmed the scourge of AIDS, or stopped a brutal

genocide from slaughtering roughly the same number in Rwanda in the

1990s.

Aid dollars served to ease Western guilt over what then British Prime

Minister Tony Blair called a "scar on the conscience of the world," but aside

from drilling for oil and establishing military bases, little energy went into

doing real business in Africa.

Meanwhile, China took an entirely different approach.

https://www.cnn.com/2019/05/20/tech/huawei-google-android/index.html
http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2222-34362015000400001
https://edition.cnn.com/2018/08/26/world/abiymania-ethiopia-prime-minister-abiy-ahmed/index.html


A StarTimes transmission site in Limuru, Kenya. Satellite dishes receive content from China, uplink

it from Kenya, and beam it out across the country.

In the same year as that Economist cover, Chinese President Jiang Zemin

invited heads of state across Africa to attend the inaugural Forum on China-

Africa Cooperation in Beijing, to discuss how the two regions could better

work together.

By the mid-2000s, the Chinese government, under its "Going Out" strategy,

was encouraging entrepreneurs to head abroad and forge stronger ties with

African nations.

Chinese entrepreneurs looking to make early inroads in nascent markets

started moving to Africa. George Zhu, for example, went to Nigeria and

launched Transsion, which sells cheap multi-SIM handsets and now has the

biggest smartphone share on the continent. Ren Zhengfei took Huawei into

Kenya, a country that today remains unfazed by the West's concerns about

the company's ties to Beijing. And not long after that, TV enthusiast Pang

Xinxing decided to pivot his telecommunications company StarTimes away

from China, where the TV market was quickly becoming saturated, and into

https://edition.cnn.com/2018/10/10/tech/tecno-phones-africa/index.html
https://edition.cnn.com/2018/10/10/tech/tecno-phones-africa/index.html
https://africatimes.com/2018/12/23/the-world-is-watching-huawei-but-who-is-watching-africa/


Africa.

Pang reported seeing a largely underdeveloped market where many families

either did not have a TV or were sharing one with several households. "Even

if there is a TV, they can only watch two or three channels, digital TV is

beyond their imagination," he said back in 2002. Furthermore, there was

normally only one strong company in each country and users were being

charged about $70 a month for a subscription — a huge fee on a continent

where GDP per capita was around $700 a year at the time.

Pang saw an opportunity for a low-cost TV provider. Today, StarTimes has

some of the world's most affordable digital TV packages, which can cost as

little as $4 a month.

His arrival was also perfect timing in another way.

A 2006 United Nations treaty had tasked African countries with making the

switch from snowy, unreliable analog signals to digital by 2015. It was a

deadline that nearly all African governments missed but the pressure was

on to invest — and to find a company that could help them do it.

That gave StarTimes another revenue stream — building and operating the

digital TV infrastructure of nations.

https://www.oecd.org/countries/kenya/2497750.pdf


A StarTimes transmission site in Limuru, Kenya.

In 2007, Pang landed the company's first digital TV license in Rwanda. The

next year, StarTimes launched the Rwanda Digital TV Platform, offering

Rwandans more than 30 channels for $3 to $5 a month, including four

Chinese channels from the main state-owned broadcaster in mainland

China.

When contracts came up to turn off governments' analog networks and

take them digital, at first "StarTimes was the only company competing," said

Dani Madrid-Morales, an assistant communications professor at the

University of Houston, who researched the company while studying as a

PhD student at City University of Hong Kong. "Then [Pang] was able to

provide evidence that StarTimes had experience in African countries and

offer very low prices."

Other competitors started to join the market, said Madrid-Morales.

But StarTimes almost always won.

Control of a continent's airwaves?



I don't think any head of the
BBC has had one-on-one
meetings with so many African
heads of state."

Dani Madrid-Morales, an
assistant communications
professor at the University of
Houston

Nearly two decades later, the China-Africa summit President Jiang had

hosted in 2000 has become one of the most important diplomatic events in

many African nations' calendars.

In 2018, virtually every African head of state descended on Beijing for the

Forum on China-Africa Cooperation to secure a slice of the $60 billion in

development loans and business deals on offer.

While in the capital, heads of state and top ministers from Sierra Leone,

Lesotho, Malawi, Zambia, Central African Republic, Malawi, Ghana and

Uganda all had an important appointment.

They visited Pang at the StarTimes' huge mothership on the outskirts of the

capital. "I don't think any head of the BBC has had one-on-one meetings

with so many African heads of state," Madrid-Morales said.

Befriending governments has been

crucial to the StarTimes' business, as it

bids to win state contracts to help

countries make the leap from analog to

digital TV.

Angela Lewis, a PhD candidate in the

international communications

department of Nottingham University in

Ningbo, China, who has been

researching the company for years, said the company has had full backing

Beijing in doing this.

StarTimes is the only private Chinese company with authorization from the

Ministry of Commerce to operate in foreign countries' radio and TV

industries. Furthermore, China's state-owned EXIM bank has provided the

company with hundreds of millions of dollars in loans to enter the African

market. StarTimes claims to be a private enterprise pursuing business goals

while maintaining "cordial relations with its parent state."

http://en.people.cn/n3/2018/0906/c90000-9497964.html
http://www.startimes.com.cn//newscorpo/6690.htm
http://www.startimes.com.cn//newscorpo/6688.htm
https://www.lusakatimes.com/2018/09/05/zambian-ministers-visit-startimes-hq-during-focac-summit/?fbclid=IwAR1_45sLtj4qdZ1xPYzXp-90CF5L9SSzPqjMA2l4qLvEHbvzfel12xx_caI
http://www.startimes.com.cn//newscorpo/6692.htm
https://www.mbc.mw/index.php/extras/programmes/thursday/item/7007-focac-2018-ends-startimes-commits-to-meet-december-deadline
http://www.ghananewsagency.org/entertainment/nana-addo-meets-the-president-of-startimes-group-138060
http://www.ntv.co.ug/news/business/4522056-4747492-djwqke/index.html
https://dailypost.ng/2018/09/12/startimes-star-china-africa-cooperation-focac-summit/
https://www.cmi.no/publications/file/6866-zambias-looming-debt-crisis-is-china-to-blame.pdf


The idea that a company with such close ties to Beijing has control over

many African nations' TV networks has sparked headlines such as

"StarTimes plots to take over Africa public broadcasters" — echoing

concerns that internet security experts have expressed over 5G giant

Huawei and how its ties to the Chinese state could compromise other

nations' communications infrastructure.

A receptionist sits at her desk in the lobby of the StarTimes headquarters in Nairobi.

In Zambia, for example, StarTimes entered into a joint venture called

TopStar with state broadcaster ZNBC to help the country make the switch

to digital TV. The deal gave the Chinese player a 60% share in the state

broadcaster for 25 years. That split in the Chinese partner's favor has

caused critics to fear that StarTimes has effectively taken control of the

country's television network.

Josephat Nchungo, an international trade analyst at the University of

Zambia, said: "The primary objective of this partnership is providing the

infrastructure for digital TV. The secondary objective is also to exchange

culture and knowledge between the two countries. StarTimes has been so

controversial because people interpreted it as a sale of the state broadcast

https://businesstoday.co.ke/startimes-plots-to-take-over-africa-public-broadcasters/
http://teeveetee.blogspot.com/2018/10/chinas-startimes-officially-takes-over.html
http://teeveetee.blogspot.com/2018/10/chinas-startimes-officially-takes-over.html


StarTimes has been so
controversial because people
interpreted it as a sale of the
state broadcast to the Chinese
and hence the loss of
sovereignty."

Josephat Nchungo,
international trade analyst at
the University of Zambia

to the Chinese and hence the loss of sovereignty."

Similar concerns have been raised about

deals in Ghana, by the Independent

Broadcasters' Association, and Kenya,

where StarTimes has also partnered with

state broadcasters to operate the new

digital network.

"If the StarTimes pulled out of some

countries," said Madrid-Morales, "the

country's TV stations would stop

working. Essentially, StarTimes has the

power to black out some countries' TV networks, if it wants." That's a claim

that StarTimes pushes back on, saying that the company "does not control

any country's TV network and does not have the capacity to spark media

black outs."

That matters because satellite television is the preferred and more

affordable option for many Africans.

While viewers in the West increasingly consume content through online

streaming services such as Netflix and Hulu, the prevalence of pay-as-you-

go data contracts in Africa makes watching shows on these type of services

expensive.

https://www.myjoyonline.com/news/2018/september-23rd/communications-ministry-soon-to-slap-dtt-hosting-fee-on-giba.php
https://qz.com/africa/589907/no-matter-where-netflix-goes-in-africa-it-will-run-into-these-two-problems/


StarTimes subscriber Purity Njambi watches television with her children, from left, James Ngugi,

Margaret Wahu and Agnes Wambui at their home in the Ndumbuini village.

George Mbuthia, research analyst for East and West Africa, at IDC, said:

"Although video streaming services are on the rise in Africa, for the majority

of the population, mobile video streaming remains out of reach. This is due

to poor connectivity and high cost associated with live streaming. Few

users use mobile phones for streaming while majority prefer pay-TV."

There are also economic concerns in the deals that StarTimes has made.

To pay for the $271 million contract, for example, Zambia took out loans

from China's Export-Import Bank. "In order for partnerships to happen, the

African country must usually take money from Exim bank," said Lewis. That

raises fears that countries will be saddled with debt to China.

It's just one example of how Beijing benefits when StarTimes prospers.

Haggai Kanenga, from the department of development studies at the

University of Zambia, said: "The loan shows the money for this project is

coming from the Chinese government itself, so these two — the StarTimes



The loan shows the money for
this project is coming from the
Chinese government itself, so
these two — the StarTimes
and the Chinese government
— cannot be separated. In
Zambia, they are widely viewed
as one."

Haggai Kanenga, researcher at
the University of Zambia

and the Chinese government — cannot be separated. In Zambia, they are

widely viewed as one."

A hard play for soft power

While StarTimes chased big government contracts to operate digital TV

infrastructure, it also wooed consumers with cheap TV packages they could

buy on digital networks, which often severely undercut local competitors.

From the beginning, the Chinese startup was regularly offering more

channels than MultiChoice, the South African market leader in Anglophone

Africa, and Canal+ in French-speaking countries — and for half the price.

Consumers could get StarTimes cable and satellite TV packages for as little

as $4 per month.

Competitors often complained they were

facing unfair competition because

StarTimes was so cheap, Madrid-

Morales said. But there was little they

could do.

The content offering by StarTimes

included the sort of Filipino and Turkish

soap operas that audiences in places

like Kenya had been watching for years.

But it added Chinese dramas and Kung

Fu films to the mix — the latter proved

so popular that StarTimes launched the StarTimes Kung Fu TV channel

dedicated to them.

While not overtly political, the Chinese dramas were carefully curated to

portray China as a modern, urban place, said Madrid-Morales — despite the

fact that about half of China's population still lives in the countryside. The

idea, he says, was to portray China as a wealthy, modernizing country.



That aspirational narrative worked. One Chinese drama "A Beautiful

Daughter-in-law Era" — about the intermarriage of a countryside migrant

woman to an urban man — proved wildly popular in Africa in the early days

after being translated into Swahili, Madrid-Morales said.

An orange StarTimes satellite sits atop a home in the Ndumbuini village.

In 2011, the company established a huge translation campus on the

outskirts of Beijing, where it hired mostly foreign staff to voice Chinese

dramas into English and African languages including Swahili and Yoruba.

The StarTimes Dubbing Contest scoured African countries seeking out

voice actors to be whisked to China to narrate new content.

There was also another key component to StarTimes' programming: pro-

Chinese news.

The cheapest TV packages only gave viewers access to Al Jazeera and

China Global Television Network (CGTN) — a state-owned news

broadcaster that is part of Xi's soft power mission to "tell the China story

well." That has often translated into reporting the news with a pro-China



slant, to such an extent that in the United States, CGTN recently had to

register as a foreign agent under anti-propaganda laws. One analysis of the

2014 Ebola outbreak in Africa, for example, found that 17% of stories by

CGTN (then operating under a different name) mentioned China,

emphasized the role its doctors played in the relief efforts. In reality, China

had spent far less than the US, United Kingdom and Germany fighting the

disease.

Western news channels, such as the BBC, whose broadcasts in many

African nations are not subject to the kind of government censorship that

they are in China, were available only on more expensive packages.

A huge turning point

In a flashy business district in downtown Nairobi, Japhet Akhulia is

celebrating at the StarTimes' new glass headquarters.

After another round of price slashing, StarTimes has hit 1.5 million

subscribers in Kenya, putting it just behind the established player

MultiChoice, says Akhulia, brand marketing director for the company in the

East African country.

https://www.cgdev.org/blog/how-much-actually-being-spent-ebola


Japhet Akhulia is the director of brand marketing at StarTimes Kenya.

StarTimes has been in Kenya since 2012, but its recent growth has been

driven, at least in part, by the support of President Xi.

In 2018, Beijing gave Akhulia's team 800 million Kenyan shillings (roughly

$7.8 million) to roll out the 10,000 Villages project in Kenya. That money

would take StarTimes to an additional 16,000 households and 2,400 public

institutions, such as schools and hospitals, across the country for free. Half

that money was for equipment, and the half was for implementation costs

including travel of StarTimes' staff.

In most villages where the StarTimes installs TV for free, a mural is painted

with the flags of Kenya and China side by side. That StarTimes enjoys a

mutually beneficial relationship with Beijing is clear: the company is paid to

execute the 10,000 Villages Project, and gains more customers from doing

so. Xi gets to put Chinese content into households across Africa.

That symbiotic relationship caused onlookers like Lewis to question how

private StarTimes really is.



"It's obviously a proxy for the Chinese state," she said.

Pang has never given an interview to Western media, enabling him to

answer such allegations. As the StarTimes' founder's fortunes have

amassed, he has kept an assiduously low profile even on matters such as

whether or not he is a Communist Party member.

When asked about the government's relationship with StarTimes, a

spokesperson for the Chinese Ministry of Foreign Affairs in Beijing said via

fax: "The Chinese government is always encouraging quality and reputable

Chinese enterprises to develop in Africa."

"It's not easy to carry out the 10,000 villages project. Many foreign

countries have neither the capability nor willingness to do this. In fact, the

project has earned extensive recognition from local governments and

people," the spokesperson continued. "Last year, elementary students in

remote Zambia watched the World Cup thanks to this project. Zambian

president Edgar Lungu said publicly several times that the China-Zambia

relations are mutually beneficial, and any distorted publicity can't stop us

from advancing our friendship for mutual principles and benefits."

Localized content

Sande Bush is a comedian known as Dr. Ofweneke. But recently he's been

wondering if his stage name should be Dr. Love. That's because Bush is the

co-presenter of hit dating TV show "Hello, Mr. Right," which pairs Kenyans

with potential love matches.

"Actually, men have proposed on air," says Bush. "These guys were literally

just falling in love at first sight. It was beautiful."

"Hello, Mr. Right" is important because it was StarTimes' first foray into

producing African-made content in Kenya, having already successfully

tested the waters in Nigeria. The project shows how the Chinese company



is evolving in local markets to maintain its foothold.

While conceived and directed by Chinese executives, the format of the

show was shaped by its African co-hosts Bush and Vera Sadika. "It was

easy to communicate. We gave them fresh ideas. We're very modern and

we know what's trendy," Sadika said.

Comedian Dr. Ofweneke is the co-host of the popular StarTimes dating show "Hello, Mr. Right."

As StarTimes secured its stronghold in Africa, creating localized content

was key to growing its position in the market — and warding off Western

competitors, who having seen the success of Chinese companies like

StarTimes and Transsion on the continent. Meanwhile Netflix has been

painfully slow to the continent. It finally entered Africa in 2016 — but even

then it encountered criticism for demanding too much bandwidth for many

slow internet connections in the region, where many people still have pay-

as-you-go data contracts. Good internet speeds can be prohibitively

expensive.

StarTimes' localization has benefited local African creative industries, which

have received investment from the Chinese firm.

https://www.cnbcafrica.com/news/west-africa/2019/01/02/is-netflixs-nollywood-dream-failing/


"Africa is a scientific experiment for the creative industries of China," Lewis

said, noting that the underdeveloped market in Africa often gives

entrepreneurs a blank slate to play with.

The more Chinese firms invest and experiment in Africa, the deeper their

marketplace dominance is entrenched on the continent — and the more

Beijing's soft power grows. While Spotify and Apple Music target users

mostly in developed markets, for example, Boomplay, which is owned by

two Chinese companies, has become the largest streaming music service in

Africa; it has 46 million users on the continent with a catalog of five million

videos and songs, according to the company's figures.

That early adoption advantage is what

StarTimes has been banking on for

decades, as it hoovers up government

contracts and customers, from poor to

elite, sewing up television markets

across the continent. As the African

continent continues to migrate to digital TV, StarTimes' subscriber base is

predicted to jump to 14.85 million by 2024, according to Digital TV

Research — putting it ahead of MultiChoice.

That will only deepen China's influence in a region that the West once saw

as "the Hopeless Continent." But should African nations be worried about

StarTimes' influence and relationship with Beijing, in the same way the West

is about Huawei?

Madrid-Morales doesn't think so. The potential negative consequences of

having StarTimes dominate Africa's television networks are still just

possibilities, he said. Secondly, the costs associated with building these

networks are enormous.

Many countries couldn't have done it without Beijing.

https://edition.cnn.com/2018/10/10/tech/tecno-phones-africa/index.html
https://www.wsj.com/articles/apple-music-overtakes-spotify-in-u-s-subscribers-11554475924
https://www.cnn.com/2019/06/05/africa/boomplay-music-africa-intl/index.html


"In the tradeoff between letting go of some sovereignty and building a

state-of-the-art telecommunications network, most African countries have

chosen the latter," he said.

CNN's Serenitie Wang also contributed to this report.


