
!

!

Chinese media engagement in South Africa 
What is its impact on local journalism? 
 
Dani Madrid-Morales, Department of Media and Communication, City University of 
Hong Kong (dani.madrid@my.cityu.edu.hk) 
 
Herman Wasserman, Centre for Film and Media Studies, University of Cape Town, 
South Africa (Herman.Wasserman@uct.ac.za) 
 
China’s footprint in Africa’s media sector over the last decade has reached dimensions 
that makes it impossible to go unnoticed. In South Africa, one of the countries where 
this imprint is most diversified, Chinese media have been engaged in a varied range of 
activities, including content production and distribution, infrastructure development, 
direct investment in local media, and training of journalists. Building on previous 
exploratory studies by the authors, this paper addresses an unresolved question in the 
study of China’s media internationalization: the impact on journalism. Using data from 
twenty semi-structured in-depth interviews with editors, journalists and policy makers, 
we investigate how much influence Chinese media exercise on journalism in South 
Africa. We present responses along three dimensions: consumption of and attitudes 
towards Chinese media, impact on local journalism and views about South Africa-
China relations. Our data offers evidence that, despite having substantially increased 
their presence, Chinese media are far from having a profound impact on media 
professionals. While some interviewees report the adoption of some Chinese media in 
their daily news consumption, scepticism towards China, and by extension its media, 
dominates. We discuss these findings in the context of Chinese state-owned media’s 
attempts to increase their discursive power globally. 
 
Keywords: Africa-China, globalization, journalism, information flows, professional 
norms, South Africa. 
 
Funding: 
This work was supported by the National Research Foundation of South Africa under 
Grant 93493. 
 
  



!

!

In December 2014, South Africa’s President Jacob Zuma was in Beijing for a third state 
visit to China. Accompanying him was a large delegation of more than a hundred 
businesspeople and ministers. Amongst them, Dr. Iqbal Survé, a medical doctor and 
investor with close ties to South Africa’s ruling party, the African National Congress 
(ANC). Survé was in China to sign a partnership between state-owned China Central 
Television (CCTV) and a company he had recently added to his portfolio, Independent 
Media, South Africa’s second largest press group. The deal signed in Beijing’s Great 
Hall of the People included plans to create an Africa-wide multimedia news platform. 
The two companies were no strangers in business. In 2013, CCTV, through its 
international operations branch, had participated in Survé’s acquisition of Independent 
Media from its previous Irish owners. The presence of Chinese investors in the deal was 
the highest profile Chinese venture in South Africa’s media sector, but it wasn’t the first 
one, and it will probably not be the last one. It was the combined consequence of 
China’s push to internationalize its media industry, South Africa’s increasingly 
globalised communications sector and the growing relationship between the two 
countries after South Africa’s accession to the BRICS bloc.  

The relationship between South Africa and China should be viewed against the 
background of broader geopolitical shifts that impact on flows and contraflows in the 
media. South Africa and China are both members of the BRICS group of emerging 
states, which South Africa joined in 2010 at the invitation of China. Despite 
controversies about the analytical usefulness of the BRICS category (critics have 
pointed to the discrepancies in the sizes of the economies of the constituent member 
states, their different political and economic systems, and the fact that the member states 
are not only allies but also economic competitors), South Africa’s claim to membership 
acknowledges its economic leadership on the continent (even though Nigeria has 
overtaken it as the African country with the largest GDP). The South African 
government has proclaimed the country’s membership in BRICS as advantageous not 
only for the country’s economy but also for its potential benefits for the entire continent 
(Nkoana-Mashabane 2014).  

South Africa’s membership in BRICS has, however, not only given the country 
a strategic advantage in terms of how it positions and brands itself (e.g., by hosting the 
BRICS summit in Durban in 2013) but also has prompted questions about how this new 
set of relationships will affect its own domestic and foreign policies. Among these new 
geopolitical relationships, the one between South Africa and China has become 
especially important and controversial from the perspective of global media studies. 
This is because this relationship has received the most media attention in comparison 
with South Africa’s relations with all the other BRICS countries, and because it forms 
part of a much bigger engagement between China and Africa, but also because the 
relationship raised difficult questions about the influence it might have on media norms, 
freedoms and practices in South Africa and more widely on the continent. 

China’s investments in South Africa, be they in the mining sector or the textile 
industry, have not been exempted from controversy. In the information and 
telecommunication sectors, where China’s presence goes beyond direct investment and 
also includes infrastructure development, training and content production and 
distribution, things are not different. After the agreement between Survé’s Sekunjalo 
Investment Group and the Chinese consortium to acquire Independent Media, 
commentators in South Africa began rising questions regarding the possible long-term 
impact that having Chinese capital linked to state-owned companies could have on the 
editorial agenda. Fear and uncertainty dominated public reactions in the media (see, for 
example, Shevel 2013; Sole and McKune 2014). Summarizing the predominant feeling 



!

!

at the time, Harber (2013) asked “how will their [China’s] media investments serve 
their interests, and will this impact on our [South Africa’s] media culture?” (p. 151). 
Building on previous exploratory studies (Wasserman 2012; Wasserman 2015a), in this 
paper we take up Harber’s question as we seek to understand how the presence of 
Chinese media in South Africa might impact the sector. We do so by looking at South 
African media professionals’ attitudes towards this recent development and by 
dissecting their views on the increased intensity of Africa-China relations. Data 
presented in this paper is based on twenty in-depth semi-structured interviews with 
editors, journalists, media scholars and policy makers in South Africa. 

In an attempt to offer a richer explanation to the phenomenon than is often found 
in academic accounts of Africa-China media engagements, we first propose a new 
taxonomy of interactions that takes into account the multifaceted nature of China’s 
presence in the continent, which goes beyond traditional development cooperation and 
media assistance to include a commercial dimension, one that is particularly important 
in South Africa. We then proceed to reporting the findings of our qualitative survey of 
media professionals in South Africa. We organise responses along three thematic lines: 
(a) adoption of and attitudes towards Chinese media, (b) impact on the journalistic 
profession and (c) views on South Africa-China relations. Based on our findings, we 
conclude that China is struggling to increase its discursive power in South Africa; that 
penetration of Chinese media in the country is low, but not non-existent; and, we stress 
the need to understand the local context in order to be able to fully explicate perceptions 
towards China in African countries.  
 
China in South Africa’s media landscape 

 
In China’s return to Africa after the turn of the century (Alden, Large, and Oliveira 
2008), the media and telecommunication industries have emerged as pivotal in both 
political and economic terms; even more so than they had been in the relatively long 
history of Chinese media in Africa. During the 1960s and 1970s, copies of the Beijing 
Review and other magazines were dispatched to African bookstores (Yu 1965), and 
content from Radio Peking reached cities such as Dar es Salaam, Cape Town or Cairo 
in Arabic, English, French, Hausa and Swahili, competing for attention with the BBC, 
VOA or Radio Moscow (Üngör 2009). Some time earlier, Xinhua, China’s official 
news agency, had begun establishing an extensive network of foreign bureaus in Africa 
(Chen 2001; S. Wang 2001). However, given the limited resources and training of those 
involved in propaganda activities throughout the Cold War, Chinese media in Africa 
were said to have limited impact (USIA 1973). Today, Chinese companies in the 
information and telecommunication sectors are making inroads in the continent, 
precisely because of their material capabilities (capital, know-how, technology…) and 
the determination of Chinese authorities that the media are to play an important role in 
Sino-African relations. Madrid-Morales (2016) has argued that two reasons are best 
suited to explain the current upsurge in Chinese media engagement with Africa: the 
willingness of media companies to widen their market share overseas and the desire of 
Chinese leaders to increase the country’s discursive power through the expansion of its 
leading media. The importance of the media in Africa-China relations has been 
institutionalised with explicit references in all FOCAC (Forum on China-Africa 
Cooperation) Action Plans, the political documents guiding the relationship. Clause 
5.8.1 of the 2006 text, for example, reads: “Recognizing that increased contacts between 
their respective news media contribute to comprehensive and objective news coverage 
of the other side, the two sides encouraged their respective news media to play a 



!

!

positive role in enhancing mutual understanding and friendship” (FOCAC 2006). Such 
references to the media are absent in other China-led multilateral forums. 
 Despite the niceties of the political jargon, the nature of Africa-China media 
cooperation is portrayed in very different terms in the general press. In an opinion piece 
in The New York Times, Mohammed Keita, a media advocate, alerted that “powerful 
political and economic interests tied to China’s investments [in Africa] seek to stamp 
out independent reporting” (April 16, 2012). Writing for the Center for International 
Media Assistance in Washington DC, Mosher and Farah (2010), concluded that 
“China’s moves pose troubling questions” and, therefore, “advocates of free media and 
democratic government should take note.” And, talking to Foreign Policy, former US 
Central Intelligence Agency (CIA) director, Michael Hayden, highlighted the “real 
dangers” in allowing Chinese telecommunication companies, such as Huawei or ZTE, 
to build information networks in Africa (Reed 2013).  
 In public debates, fear, uncertainty and danger dominate discussion on China’s 
media engagement in Africa in ways that other countries’ had not been subject to in the 
past. In academia, two strands exist in the literature. The largest number of studies 
approaches the phenomenon from a macro level of analysis, be through the lenses of 
political economy (Morin-Allory 2011; Rønning 2016; N. Wang and Li 2010; Wu 
2012), critical theory (Banda 2009) or media studies (Ngomba 2012; Wekesa 2013). 
While the diagnoses tend to be in agreement (i.e. China is disembarking in Africa ‘big 
time’), the prognoses could not be more divergent, ranging from Ngomba’s very 
optimistic view on the health of Africa’s media systems, to Wu’s grim outlook. The 
second strand of studies focuses on content of either Chinese media’s in Africa or about 
China in African media (Wasserman 2012; Wekesa and Zhang 2014; Zhang 2013). 
With very few exceptions (Gagliardone and Pal 2016; Gorfinkel et al. 2014; Wasserman 
2015a), micro levels of analysis are absent in the literature. We know very little about 
the production and reception sides of the phenomenon. 
 A common pitfall in analyses of Africa-China relations is to amalgamate African 
countries into a single unit forgetting local idiosyncrasies. In the case of the media and 
telecommunication sectors, a consequence of this is to understand Chinese involvement 
as being largely in the form of media assistance or aid. This is the case of the typology 
of China’s media engagement in Africa proposed by Gagliardone, Stremlau and 
Nkrumah (2012), which has been widely reproduced. The authors suggest that China 
has three profiles in Africa: persuader, when it tries to promote its own news narrative; 
partner, when it provides loans and aid to develop infrastructure; and, prototype, when it 
presents itself as a model for development. While this typology might work in countries 
such as Zambia or Ghana, where China’s focus has been on providing assistance, 
building infrastructure and training journalists, other countries, such as South Africa or 
Nigeria, where the involvement has been primarily of a commercial nature, call for a 
different framework.  
 Taking into account both the assistance and commercial dimensions, we propose 
instead an alternative five-item typology of China’s media activities in Africa: (1) 
content production refers to the establishment of Chinese media in the continent to 
produce content specific for African audiences, from news and current affairs to 
entertainment; (2) content distribution includes agreements with local companies to 
buy/distribute Chinese content and also the establishment of platforms (satellite, cable, 
digital TV, online) to circulate Chinese content; (3) infrastructure development in the 
telecommunication sectors in the form of aid, loans or competitive tenders; (4) direct 
investment in African media companies; and, (5) training of editors, journalists and 
government information officers in China or locally. In Table 1 we present a summary 



!

!

of the framework including examples from South Africa, which is, alongside Kenya, the 
country where China’s media engagement has been most diversified.  
 

[Insert Table 1 around here] 
 
 The most opaque and least publicised aspect of China’s media engagement in 
South Africa is the training of media professionals, which involves either providing 
scholarships to early and mid career journalists to study at Chinese universities, such as 
the Communication University of China, or by extending invitations to editors or more 
senior journalists to attend workshops in China that can last between two weeks and 
tens months and the costs of which are borne by China (Yang 2016). There is no 
detailed information of how many South African journalists have attended these, 
however, the 2015 FOCAC Action Plan stated than up to 1,000 African media 
personnel would benefit (FOCAC 2015). Much more openly publicised but largely gone 
unnoticed was the establishment in 2012 in Johannesburg of the Africa branch of 
Beijing Review, China’s only weekly current affairs English language magazine, which 
also oversees the publication of Chinafrica, a French and English monthly magazine. 
As opposed to a regular overseas bureau, like other Chinese media have in South 
Africa, a private company under South African law (Pty Ltd.) was created, signalling 
the intention of publishers of going beyond usual foreign correspondence. Chinafrica, 
like China Daily, based in Nairobi, produces news content about Africa and Africa-
China relations aimed primarily at local audiences.1 
 Far more visible and controversial are the examples in the three other categories: 
infrastructure development, content distribution and direct investment, all of which 
provide a good example of how, in South Africa, China’s presence has mostly been of a 
commercial nature rather than assistance. Controversy surrounded the contract granted 
to ZTE, China’s second largest telecommunications company, to build Cell C’s 4G 
network in 2010 amidst allegations of irregular hiring practices of Chinese nationals, 
instead of South African workers (Anderson 2010). As opposed to many other African 
countries, where China has either donated or provided soft loans to develop 
telecommunication infrastructure, this has not been the case in South Africa. In terms of 
content distribution, in 2013, Chinese-owned StarTimes rescued South Africa’s ailing 
On Digital Media, owner of TopTV, to enter the pay-TV market under the brand 
StarSat, offering international and Chinese content, particularly news and entertainment 
(Mochiko 2013). StarSat’s case bridges two categories in our typology, content 
distribution and direct investment. Another example of direct investment is the 
participation of Chinese investors in the acquisition of South Africa’s second largest 
publishing group, Independent Media, by Sekunjalo Independent Media Ltd., owned by 
Iqbal Survé, a doctor and businessman with close ties to the African National Congress 
(ANC), South Africa’s ruling party (Wonacott 2013). The Chinese capital came from 
China-Africa Development Fund, a government-led investment group, and China 
International Television Corporation, the overseas arm of China’s state-run broadcaster. 
The presence of Chinese investors in the acquisition of the group, which publishes 
influential newspapers like The Star, Cape Times or Isolezwe, triggered similar 
reactions (fear, uncertainty) to those presented earlier in the wider African context. One 
journalist wrote that the deal “raises questions over whether this creeping state-hold 
over newspaper groups could impact on media independence in South Africa” (McKune 
2013)  
 
Research questions and methods 



!

!

 
This study builds on previous work by Wasserman (2012; 2015a; 2015b) that addressed 
the potential impact on South Africa’s journalistic profession of China’s increased 
media engagement. These studies found that journalists held a certain degree of 
uncertainty about the political dimension of the relationship, and harboured scepticism 
about Chinese media, but felt that South Africa’s media are robust enough to resist any 
form of intervention. Several questions arising from these studies were left unresolved. 
Is there a relationship between journalists’ attitudes towards China in general and their 
adoption of Chinese media? How do journalists in South Africa assess some of the news 
values promoted by Chinese media in Africa, such as the notion of ‘positive news’? 
How do journalists’ critical views of Chinese media compare to views about media in 
other countries? Taking up these unanswered questions, this paper proposes is guided 
by the following four research questions: (RQ1) How often do media professionals in 
South Africa access content from Chinese media? (RQ2) What are the attitudes of media 
professionals in South Africa towards Chinese media? (RQ3) How much influence do 
Chinese media companies have on journalism in South Africa? And, (RQ4) how do 
media professionals in South Africa perceive Africa-China relations in the short and 
long term? 

To answer the questions above, we use data from 20 in-depth interviews. Given 
the modest sample size we do not attempt to claim that findings are generalizable to the 
entire journalistic profession in South Africa. However, we do aim at using the findings 
in this paper to build a typology of media professionals’ engagement with Chinese 
media that can be replicated in future studies with larger representative sample sizes in 
different African countries. In the selection of informants, purposive sampling to 
achieve maximum variation was used. A comprehensive list of media houses and 
research institutes in South Africa was first compiled. Media professionals at different 
levels and career stages were identified at each of these organizations and an initial list 
of over 40 potential interviewees was put together. After several rounds of contacting 
informants by email and phone, we conducted 20 interviews, which is within the same 
range of sample sizes found in similar studies (Bunce 2010, 23 interviews; Harries and 
Wahl-Jorgensen 2007, 20 interviews; Lecheler 2008, 14 interviews). Interviews took 
place in South Africa’s Gauteng and Western Cape provinces between March and April 
2015. One interview was conducted in Nairobi in August 2015. All, except for three 
phone interviews, were face-to-face interviews and lasted between 25 and 95 minutes, 
with an average length of 37 minutes. A list of people interviewed in this study 
including their professional role, medium they work for, gender and place of work is 
presented in Table 2. Our sample includes ten men and ten women, who work in print 
(9), broadcasting (3) and online media (3), as well as in universities (3), a think tank (1) 
and a government office (1). All interviewees were guaranteed anonymity and, 
therefore, information that could lead to the disclosure of their identity is absent from 
this paper. For clarity and accuracy of reporting, we have assigned each interviewee a 
number instead of a pseudonym. 
 

[Insert Table 2 somewhere here] 
 

Interviews were semi-structured. All informants were asked similar questions, 
although the order in which questions were posed to them differed from interview to 
interview. The questionnaire was organised around six blocs and, following Kvale 
(2007), we identified several key questions in each bloc: media consumption (e.g. where 
do you usually get your news from?); Chinese media (e.g. would you like to work for a 



!

!

Chinese media house?); opinion about the media (e.g. which news organization do you 
trust the most?); views on professionalism and journalistic norms (e.g. how important is 
it to you that media offer positive news about Africa?); attitudes towards China (e.g. is 
the coverage of China in South African media comprehensive?); and, views on South 
Africa-China relations (e.g. how important is China in South African foreign policy?). 
Interviews were audio-recorded and then transcribed in their entirety.  

To analyse the data, interviews were thematically coded using QSR NVivo, a 
qualitative data analysis software package that can assist in the process of making sense 
of and theorizing about large quantities of textual information (Bazeley and Jackson 
2013). We used a combination of deductive and inductive coding. Based on the 
questionnaire and the notes taken during the interviews, a tentative list of codes was 
prepared and used in a preliminary round of coding during which other codes were 
noted down as they emerged. All transcripts underwent a second round of coding to 
identify passages where the emergent codes were present. In the end, we identified 60 
codes, these were grouped into eleven sub-themes (e.g. China as a model, media 
consumption or influence on values and norms) and, then, condensed into three themes, 
in alignment with our research questions: (a) adoption of and attitudes towards Chinese 
media, (b) impact on the journalistic profession and (c) views on South Africa-China 
relations. We use these three themes in reporting of our findings.  
 
Findings 
 
Adoption and Attitudes 
 
In RQ1 we sought to measure the extent to which Chinese media have penetrated the 
news consumption habits of media professionals in South Africa and in RQ2 we 
explored their attitudes towards Chinese media. Because these two issues were strongly 
connected in the responses, we opt to report them together. We found that informants in 
our sample were equally divided between those who consume Chinese media on a 
regular basis, oscillating from daily to weekly, (10 respondents) and those that do not 
(10), which offered a departure from previous studies (Gorfinkel et al. 2014; 
Wasserman 2015a; Wasserman 2015b). When crossing responses on consumption, 
which ranged from none to frequent, and attitudes, fluctuating from very negative to 
somewhat positive, four fairly distinctive profiles emerged: adopters, pragmatists, 
unconvinced and resisters (see Figure 1). A general description of each profile and some 
excerpts from the interviews follow. 
 

[Insert Figure 1 somewhere here] 
 

On the top right quadrant of the axis we find the adopters, whose views about the 
media in general are critical and who regard China as much of a reliable alternative 
source of information as any other. They are, generally speaking, heavy consumers of 
news and have partially incorporated Chinese media to their daily diet of news. The 
Chinese media house that was mentioned the most by this group was China Central 
Television (CCTV), which is available on pay-TV in South Africa. Several respondents 
praised CCTV’s African coverage when compared to other international broadcasters: 
 

I think that their Africa coverage is very good. I think it is good from the point of 
view that they clearly are investing. They have, I think, a stronger commitment to 



!

!

using local people than, say, CNN or BBC. And they tend to do stories that are 
not necessarily on the main agendas. So, I do watch CCTV. 

(Interview #4) 
 
For adopters, criticism of the strong connection between the State and Chinese media 
companies, which seems to be unavoidable in discussions on China-Africa media 
relations, is necessary, but tends to be relativized and explained in comparison to other 
global media. A representative view is that of an executive producer at an independent 
production company: “if you watch CCTV, you watch BBC, you watch Al-Jazeera, 
each one comes with a particular approach to their editorial line. That is how it works, 
it’s nothing that I am surprised about” (Interview #20). A recurrent idea in this and 
other groups is that Chinese media offer a different take on global issues and that this is 
a positive development. “I don’t have to agree with everything Xinhua says,” observed 
a senior editor, “but at least it is a Chinese perspective, as opposed let’s say an 
American one or a British one or a Japanese one or an Indian one, for that matter, and 
for us it’s the same” (Interview #12). 

Also consumers of Chinese media, although much less frequent and somewhat 
reluctant are the pragmatists, who tend to have an unfavourable view of China’s 
political system and, by extension, are highly critical of its media, but, from time to 
time and in regards to particular issues, make use of Chinese sources to get acquainted 
with a different perspective. As opposed to the previous group, pragmatists’ 
consumption is sporadic and mostly centred around Xinhua. Interestingly, only one of 
the dozen South African media companies surveyed here is subscribed to Xinhua’s 
copy. More recently, some of Xinhua’s wire gets circulated in South Africa through a 
newly created news agency, Africa News Agency (ANA), set up by the Independent 
Media. While some of the pragmatists praised the Africa coverage of Chinese media 
and the investment in African journalists, attitudes were generally critical with one 
respondent saying that they don’t “have any kind of credibility or independent status” 
(Interview #1) and another one suggesting that “there is an element of suspicion when it 
comes to Chinese media” (Interview #6). Elaborating further on this, a political 
commentator for an online publication uses the following example: 
 

Let’s assume that there’s growing criticism of a land grab in Mozambique, and 
two or three Chinese business people were driven out of the country as a result of 
this, and there’s a demonstration in front of the Chinese embassy in Maputo. 
CCTV and the various newspapers in China, how would they react to that? They 
would be fairly relentlessly one-sided about it.  

(Interview #5) 
 

On the non-adoption side of the axis, the unconvinced are sceptical and distrustful 
of the news media be it local or international. They show indifference towards Chinese 
media as they do for the media in general. Because their work does not require daily 
contact with news, they seldom find the need to access Chinese media. When asked to 
describe Chinese media, the unconvinced used words such as “plain”, “not 
controversial”, “non-relevant” and “correct”. A researcher at a South African university 
acknowledged not having ever been exposed to Chinese media beyond kung fu movies 
on South African TV. And a China analyst recalled having watched CCTV once, “out 
of courtesy” to a friend. Even if anecdotal, these indicate a general apathy towards 
general media consumption, including Chinese media.  



!

!

Finally, contrary to the unconvinced, resisters have a strongly negative view of 
Chinese media (and to a certain extent of China), even if some are not very familiar 
with it, and, because of that, they do not see a need to turn to Chinese media for news. 
Negative views are mostly concentrated on the restricted freedom of expression in 
China and the perception that Chinese media are mouthpieces of the Communist Party. 
Opinions in this group tend to be expressed in very absolute terms: 
 

There was a lot of contact with Chinese media. And I made it very clear to my 
employer that I did not care for the way in which that country is governed. I do 
not believe that it believes in human rights, and I do not believe in supping with 
the devil. So no, I have nothing to say to them. 

(Interview #17) 
 
In some cases, these views stem from a well-formed opinion based on previous 
exposure to Chinese media, like a freelance writer who, after watching CCTV over a 
prolonged period of time for an assignment, concluded that “there’s no chance that I’d 
switch on CCTV again to get a sense of what’s going on in the world. I mean that 
would just be ridiculous” (Interview #18). And other times, it comes out of lack of 
knowledge of Chinese media in general, like the editor of an Afrikaans publication, who 
could not name any Chinese media houses or a researcher who described CCTV, while 
referring to it as CNN (China News Network), as manipulative and not trustworthy. 
 
Impact on the Journalistic Profession 
 
In RQ3, we asked how much influence Chinese news media exercise on the journalistic 
profession in South Africa. We operationalized the concept of influence in a broad way, 
thus including effects at multiple levels of analysis: macro level (system), meso level 
(values and norms) and micro level (content). We found that impact at all levels is 
perceived to be low, with one interviewee suggesting that “on the media front, my view 
is that they [the Chinese] have not yet started. We are actually putting petrol into 
something, fuelling something that is non-existent so far” (Interview #8). Although 
other informants did not verbalize this in similar terms, it can be inferred from the 
responses. A feeling of uncertainty regarding the motivations and goals of Chinese 
media in South Africa, with some elements of fear towards the possible negative impact 
of closer South Africa-China media relations, came up repeatedly in the interviews. 
However, the use of the conditional form and future tense reveals that, for many, the 
impact is yet to be felt, if it ever is.  

At the micro level, Chinese media rarely shape content in South Africa. 
Similarly, public diplomacy efforts by the Chinese Embassy in Pretoria do not seem to 
be having an impact on the majority of professionals we interviewed. With Xinhua’s 
news wire only available at one of the main media groups in the country, Independent 
Media, it is just in individual and isolated cases that Chinese content makes its way to 
local newspapers and TV. This is despite the almost unanimous agreement that 
coverage of China is insufficient and that, as a consequence, knowledge of China 
among South Africans is described as “deficient”, “inaccurate” or “close to zero”. With 
the closure of eNCA’s Beijing bureau in June 2015, South Africa lost its only 
permanent foreign correspondent in China.2 With an apparent demand for content about 
China and a lack of direct sources, it could be expected that Chinese media would be 
incorporated into newsrooms (more so given the low cost at which Xinhua is reported to 
be offered to news media in Africa), but this does not seem to be the case. As for the 



!

!

reasons, one editor speculated, “maybe China just feels too far, too strange, too 
different, too difficult to communicate” (Interview #14), while another hypothesized 
that “there’s a perception that China is not particularly involved in South Africa 
particularly, that its attention is more focused on other parts of the continent” (Interview 
#6).  

A more subtle, yet potentially important influence on content in the long term is 
the notion of perspective. Content might not be channelled directly, but China’s own 
take on global issues might get reverberated through those journalists who are exposed 
to its media, even if it occurs sporadically and outside their work environment. In our 
sample, adopters, and some of pragmatists, welcome the fact that Chinese news outlets 
offer a different perspective on global issues when compared to Western media such as 
CNN. To some, however, slant is precisely one of the reasons that can help explain the 
lack of success in engaging South African media professionals. “It doesn’t really matter 
whether it is Chinese audiences and Chinese paymasters, or if it is British audiences and 
British paymasters. The first problem is a perception problem and that’s, whether its the 
BBC, or CCTV or Al Jazeera... these are still foreign media organisations who have 
their own agenda” (Interview #6). 

Where influence appears to be less evident is at the meso level. None of the 
informants referred directly to perceived or real changes in news values, 
newsworthiness or professional norms. However, an interesting mix of responses 
emerged when we probed interviewees about the notion of “positive news,” which is 
often reported to be at the core of Chinese media’s operations in Africa. For the 
majority, Africa needs to be reported in positive terms more often. Some representative 
samples of answers in this direction include that on an editor, for whom “there’s lots of 
negativity around Africa and between us, as Africans as well. We don’t, for me, the 
narrative [is] still the same that people are starving everywhere, that there’s conflicts 
everywhere, but there’s lots of good stuff happening on the continent” (Interview #3). 
Another veteran journalist agreed “it is important to celebrate success and celebrate 
positive issues; but it’s not just a case of trying to put a positive spin on African stories, 
it is about telling the story of Africa” (Interview #4). Some editors acknowledged that 
they do try, when possible, to highlight Africa’s achievements. There is, therefore, an 
overlap in this particular news value between Chinese media in Africa and some of the 
leading editors in South African media. However, very few associated Chinese media 
with positive reporting on Africa. Not everybody was equally welcoming to the idea, 
particularly those whose journalistic training is more anchored in the liberal tradition: 
 

We call it “sunshine journalism.” Yeah, I don’t take it seriously. I suppose the 
idea is that you were supposed to support the country’s development efforts, you 
see, rather than... I mean, you’re basically looking to hold people to account, 
that’s what you’re doing. And that kind of journalism is not popular in those 
countries. 
 

(Interview #1) 
 
It became evident in the interviews that it is difficult to separate the advent of Chinese 
media in the South African media landscape from local realities; foreign influence is 
repeatedly interpreted and decoded through the lenses of domestic politics. This is most 
evident at the system level. It was when discussing the direct consequences of the 
partial Chinese ownership at Independent Media that the most fragmented set of 
responses emerged. There are those who see the possibility of meddling by Chinese 



!

!

investors in editorial policies, not at present times, but in a hypothetical future. One 
editor called the investment “worrisome” and added that interference, in the form of not 
scrutinizing those who are allies of the Chinese government, “is not immediate, but 
somewhere in the future” (Interview #3). A senior political journalist had a similar 
view: 
 

It could also be, if you want to look at it more sinisterly, it could be that the 
Chinese have business interests here and that they have a line to push. But I 
haven’t seen any evidence of that. I haven’t seen any evidence of editorial 
interference at the Independent so far. I just think that maybe because they have 
more business here, they have more interest in the news. 

(Interview #10) 
 

A second group of respondents includes those that noticed a softer stance on 
China-related issues after the takeover: “the Independent Group is to some considerable 
degree engaged in what only can be described as a love affair with China and a fairly 
uncritical approach” (Interview #18). Criticism directed at the Independent for alleged 
lack of editorial independence was recurrent in interviews, but in most cases it was not 
over fears related to the presence of Chinese investors, but because of the close 
relationship between Iqbal Survé and the ruling ANC party. A good example of this 
opinion is this quote from a seasoned editor: “Survé is such an ANC follower that you 
can’t really tell the difference. I mean, if the Chinese are having some effect on the 
editorial policy in that group, you don’t see it” (Interview #1). A political reporter 
brushed off the question of political interference by categorically saying: “in the 
Independent Group they’re told what to write” (Interview #17).  

Looking at the issue from a wider perspective, some respondents brought into 
the discussion the possibility of China being used as a model by the South African 
government in controlling freedom of expression. Speaking in hypothetical terms and 
bringing in a domestic dimension to the analysis, one respondent said:  
 

I think what we are seeing is that, how China controls its media, particularly state 
owned media has become a model of how South African government would like 
to interact with local media and what is worrying of Chinese ownership of South 
African media, particularly the Independent, is that those kinds of practices 
become accepted, not just at government but within the media itself. I don’t see 
Chinese shareholders of the Independent raising much of a fuss about greater 
government regulation of the media. 

(Interview #6) 
 
In response to that, several informants rejected such a doomsday scenario by 
highlighting the maturity of South Africa’s media system, the agency of journalists and 
the rule of law: “if a Chinese company succeeds in becoming a big media house in 
South Africa, of course, they have a say in their publication, they have a say in this TV 
station. But if what they publish or broadcast infringes the rights of the South African 
people, we will hold them accountable for it” (Interview #8). Journalists working for the 
Independent dismissed accusations of political interference in the editorial policies:  
 

The fear is misplaced and I think it’s also as a consequence of trying to portray 
China as a threat to the continent. And it’s interesting because those concerns are 
normally couched and framed by people who have traditionally been our kind of 



!

!

ports of call on world affairs. All I’m going to say is that we don’t see the Chinese 
as a threat. We do believe in our culture at Independent, which is rooted in our 
very rich tradition of media freedom and standing for media ethics.3 

 
Views on South Africa-China Relations 
 
In our last research question (RQ4), we asked how media professionals in South Africa 
perceive Africa-China relations. There is a general understanding among those 
interviewed that China is an important partner in South Africa’s foreign policy, 
particularly in economic terms. The recognition of China’s prominence, however, is not 
accepted uncritically. In the words of a senior reporter, “you’d be a fool not to play with 
China, but I think we’re too close to China. Sorry about this” (Interview #17). While 
attitudes towards Chinese media were easily positioned along the positive-negative 
spectrum, views on the relationship between Africa and China are more complex. It is 
also frequent that a comparison is drawn between South Africa-China relations and 
South Africa’s historical ties to West. It is then that the more favourable views emerge:  
 

I’ve lived in Europe and I am a beneficiary of European education, but my 
personal view is that the relationship with this country and with the rest of Africa 
with regard to Europe has been one-way and one of exploitation. And I think that 
the world has evolved to an extent that maybe we will relate to the Chinese as 
equal business partners and if that is the case, the relationship will be beneficial. 
We can’t ignore the Chinese, the best we can do is to try and meet them as equals. 
 

(Interview #4) 
 
We see the ambivalence of positions clearly when analysing the way journalists assess 
the impact of China in the continent: there are as many mentions to positive elements 
(trade agreements, infrastructure development…) as there are negative one (impact of 
Chinese trade on local industries, environmental degradation…). Summing up this lack 
of definition, a freelance writer for an online publication described the multiple ways in 
which China’s investment in South Africa can be framed at the same time:  
 

You could argue it’s really good because you’re getting relatively state-of-the-art 
construction at lower than world prices; or you could argue that local competitors 
are being driven out of those markets with the kinds of skills they could have used 
to further their own export of skills in other parts of the continent. 

 
(Interview #18) 

 
Within this fuzzy set of opinions, however, it is possible to identify some 

correlation between views about Africa-China relations and attitudes towards and 
adoption of Chinese media. Generally speaking, if we revisit the four profiles of 
professionals we presented earlier, adopters speak the least critically of the relationship 
and resisters are the most reluctant to acknowledge any benefits of increased political 
and economic ties. Because data for this study is not longitudinal, we cannot determine 
whether there is a causal relationship between exposure to Chinese media and more 
favourable views of Africa-China relations. This is, nonetheless a relevant question that 
future studies should address. What can be inferred from our data, however, is the 
conundrum that Chinese media face. In South Africa, part of the audience of media 



!

!

professionals is distrustful of China in general and this translates into suspicion towards 
the media. Because of this, efforts to influence the editorial agendas are hampered and, 
as a consequence, the goal of increasing China’s discursive power in order to facilitate a 
softening of critical views remains unattainable.  

Lastly, as we highlighted in the discussion about the impact of Chinese media on 
journalism in South Africa, media professionals tend to process the relationship through 
a domesticating lens. For example, a recurring idea is that South Africa’s foreign policy 
is weak, that it lacks definition and clear goals. A political reporter talked about how 
South African “political leaders are being seen to bow to Chinese a lot” (Interview #10) 
and a senior editor acknowledged that “South Africa finds itself on the back foot a lot 
because it is often not strong enough” (Interview #11). This theme is then projected 
onto analyses of relevant episodes in bilateral relations with China (for example, South 
Africa’s denial of a visa to the Dalai Lama in 2014 or China’s record on human rights) 
in a way that allows journalist to emphasize the “demerits” of South Africa and to 
dismiss China’s. A representative example is this quote from an online editor: 

 
We are in a position to set our terms and China... and to make them mutually 
advantageous. Will we do so? I am not so sure. I think that China is very effective 
at steam-rolling its way across governments and getting what it wants. Again, this 
is not necessarily China's problem, it is just sensible diplomacy, it's South Africa's 
problem. 
 

(Interview #6) 
 
Conclusion 
 
Against the backdrop of increased South-South media exchanges, this paper looked at 
how China’s renewed media engagement in Africa in general, and South Africa in 
particular, impacts media professionals. Building on and expanding previous 
exploratory studies on this issue, we sketched a complex relationship that transcends the 
simplistic dichotomies of positive/negative and menace/opportunity, which prevail, not 
only in the public opinion, but also in some academic accounts (Franks and Ribet 2009). 
Our focus has been on three dimensions: adoption of and attitudes towards Chinese 
media, impact on the journalistic profession, and views on South Africa-China relations. 
We have first shown that South African media professionals in our sample, from 
journalists and editors to public information officers and educators, have varying 
degrees of engagement with Chinese news media, which partially contradicts previous 
findings (Wasserman 2015a) This might be explained in terms of sampling methods, as 
we sought to include the widest range of cases possible, or by considering time as 
variable. This diversity in responses allowed us to offer what we believe is a more 
nuanced and accurate sketch of how South African media professionals interact with 
and position themselves in regards to Chinese media. Our four-item typology (adopters, 
pragmatists, undecided and resisters) can be the starting point for future studies that 
seek to understand attitudes of media professionals—and the general population—in 
other countries where China’s media are increasingly present. Second, in terms of 
impact, we have confirmed what others had previously hinted: South African media 
professionals’ work has seen limited impact from Chinese investment in local media 
companies. However, we have indicated that some journalists fear possible negative 
long-term consequences that can be derived from China’s engagement in the sector. 
These are mostly related to the possible curtailment of editorial independence and the 



!

!

adoption of China as a model in restricting media freedom. We have also demonstrated 
how local and global issues are intertwined in media professionals’ views, by presenting 
the process of domestication—looking through the lenses of local politics—that China’s 
presence goes through. Finally, we have demonstrated how issues at the professional 
level are connected to general attitudes towards China’s presence in Africa.  

With a sample size of 20 media professionals, this paper cannot claim to be 
representative of the entire media industry in South Africa. Although we have taken all 
measures to ensure a diverse sample, the only way to fully explicate the views of media 
professionals as a whole is through survey research. This said, we are confident to have 
set strong empirical foundations on which future studies can be built. Evidence 
presented in this paper should suffice to develop and implement a population-wide 
analysis of audiences, not only in South Africa, but also in other African nations, to 
provide a resolute answer to the most pressing question in the study of Africa-China 
media relations: who is on the other side? This paper also lacks a time dimension, which 
prevents us from being able to assess the actual impact that China’s increased presence 
in the South African media sector is having on media professionals’ attitudes and 
opinions. A long-term study, with measurements at multiple points in time could help in 
providing another important answer: are China’s public diplomacy activities in Africa 
effective? This time dimension should also be applied in the future to studies that look 
at the way South African media, particularly those in which Chinese involvement has 
been the highest (i.e. Independent Media), cover China-related stories before and after 
changes in ownership. The FOCAC VI meeting in Johannesburg in December 2015 
provides an excellent case study for further research.4 

As Chinese media become increasingly global, communication scholars need to 
consider widening the scope of studies dealing with Chinese media engagement 
overseas. By providing a comprehensive framework to describe Chinese media 
involvement in Africa, which we believe can be applied to other geographical contexts, 
and using it in our study of media professionals’ attitudes, we made an initial attempt at 
bridging multiple levels of analysis. Future studies should delve deeper into some the 
less researched engagements identified in our taxonomy (content distribution, direct 
investment and training). At the same time, it is becomingly increasingly pressing to 
move beyond Africa-wide studies and to pursue country and region specific analyses. It 
is at this level that questions about audience and reception across geographic settings, 
linguistic communities and political regimes can be best addressed. With this paper we 
took a first step into one of the many untapped issues in Sino-African media relations, 
but many more need to come before we can fully understand new forms of South-South 
media interactions.  
 
REFERENCES 
 
Alden, Chris, Daniel Large, and Ricardo Soares de Oliveira, eds. 2008. China Returns 

to Africa: A Rising Power and a Continent Embrace. New York: Columbia 
University Press. 

Anderson, Alistair. 2010. “ZTE Willing to Overlook Home Affairs Permit Raids.” 
Business Day, November 22. 

Banda, Fackson. 2009. “China in the African Mediascape: A Critical Injection.” Journal 
of African Media Studies 1 (3): 343–61. doi:10.1386/jams.1.3.343/1. 

Bazeley, Patricia, and Kristi Jackson. 2013. Qualitative Data Analysis with NVivo. 
Thousand Oaks: SAGE Publications. 

Bunce, Mel. 2010. “‘This Place Used to Be a White British Boys’ Club’: Reporting 



!

!

Dynamics and Cultural Clash at an International News Bureau in Nairobi.” Round 
Table 99 (410): 515–28. doi:10.1080/00358533.2010.509950. 

Chen, Qingyuan. 2001. “Zai Xifei Zuo Jizhe Shinian [Ten Years as a Journalist in West 
Africa].” In Lishi de Zuji -- Xinhuashe 70 Zhounian Hui [Footprints of History - 
Collection of Memories of the 70 Anniversay of Xinhua News Agency (1931-2001)], 
edited by Dongjun He, 398–405. Beijing: Xinhua Press. 

FOCAC. 2006. “Forum on China-Africa Cooperation Beijing Action Plan (2007–
2009).” Forum on China-Africa Cooperation. 
http://www.fmprc.gov.cn/zflt/eng/zxxx/t280369.htm. 

———. 2015. “Forum on China-Africa Cooperation Johannesburg Action Plan (2016-
2018).” Forum on China-Africa Cooperation. 
http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1323159.shtml. 

Franks, Suzanne, and Kate Ribet. 2009. “China—Africa Media Relations.” Global 
Media and Communication 5 (1): 129–36. doi:10.1177/1742766508101318. 

Gagliardone, Iginio, and Nyíri Pal. 2016. “Freer but Not Free Enough? Chinese 
Journalists Finding Their Feet in Africa.” Journalism, March. 
doi:10.1177/1464884916636171. 

Gagliardone, Iginio, Nicole Stremlau, and Daniel Nkrumah. 2012. “Partner, Prototype 
or Persuader? China’s Renewed Media Engagement with Ghana.” Communication, 
Politics & Culture 45: 174–96. 

Gorfinkel, Lauren, Sandy Joffe, Cobus Van Staden, and Yu-Shan Wu. 2014. “CCTV’s 
Global Outreach: Examining the Audiences of China’s ‘New Voice’ on Africa.” 
Media International Australia 151 (1): 81–88. doi:doi: 
10.1177/1329878X1415100111. 

Harber, Anton. 2013. “China’s Soft Diplomacy in Africa.” Ecquid Novi: African 
Journalism Studies 34 (3): 149–51. doi:10.1080/02560054.2013.852789. 

Harries, Gemma, and Karin Wahl-Jorgensen. 2007. “The Culture of Arts Journalists 
Elitists, Saviors or Manic Depressives?” Journalism 8 (6): 619–39. 
doi:10.1177/1464884907083115. 

Kvale, Steinar. 2007. Doing Interviews. The SAGE Qualitative Research Kit. Thousand 
Oaks: SAGE Publications. 

Lecheler, Sophie. 2008. “EU Membership and the Press An Analysis of the Brussels 
Correspondents from the New Member States.” Journalism 9 (4): 443–64. 
doi:10.1177/1464884908091294. 

Madrid-Morales, Dani. 2016. “Why Are Chinese Media in Africa? Evidence from 
Three Decades of Xinhua’s News Coverage of Africa.” In China’s Media and Soft 
Power in Africa: Promotion and Perceptions, edited by Xiaoling Zhang, Herman 
Wasserman, and Winston Mano, 79–92. New York: Palgrave Macmillan. 

McKune, Craig. 2013. “Chinese Companies Scoop Shares in Independent News.” Mail 
& Guardian, August 15. http://mg.co.za/article/2013-08-15-chinese-companies-
scoop-shares-in-independent-news/. 

Mochiko, Thabiso. 2013. “TopTV Sets Ambitious Target as It Relaunches.” Business 
Day, November 1. 

Morin-Allory, Ronan. 2011. “La Chine Parle Aux Africains. L’appareil Médiatique de 
Pékin.” Outre-Terre, no. 4: 43–71. 

Mosher, Andy, and Douglas Farah. 2010. “Winds From the East: How the People’s 
Republic of China Seeks to Influence the Media in Africa, Latin America, and 
Southeast Asia.” Washington, DC: Center for International Media Assistance. 

Ngomba, Teke. 2012. “Differing Paradigms of Media Systems Development in 
Contemporary Africa: Does the ‘Chinese Model’ Have a Place?” Journal of Asian 



!

!

and African Studies 47 (1): 52–67. doi:10.1177/0021909611417679. 
Nkoana-Mashabane, Maite. 2014. “South Africa’s Chairpersonship of BRICS – from 

Durban to Fortaleza.” Pretoria, August 1. 
http://www.dirco.gov.za/docs/speeches/2014/mash0801a.html. 

Reed, John. 2013. “Africa’s Big Brother Lives in Beijing.” Foreign Policy, July 30. 
http://foreignpolicy.com/2013/07/30/africas-big-brother-lives-in-beijing/. 

Rønning, Helge. 2016. “How Much Soft Power Does China Have in Africa?” In 
China’s Media and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions, edited by 
Xiaoling Zhang, Herman Wasserman, and Winston Mano, 65–78. Houndmills: 
Palgrave Macmillan. 

Shevel, Adele. 2013. “Independent in the Bag for Sekunjalo.” The Times, February 18. 
Sole, Sam, and Craig McKune. 2014. “What’s Black and White and in the Red All 

Over?” Mail & Guardian, August 28, sec. National. http://mg.co.za/article/2014-08-
28-whats-black-and-white-and-in-the-red-all-over/. 

Sun, Wanning. 2015. “The Conundrum of the ‘Honorary Whites’: Media and Being 
Chinese in South Africa.” In Media and Communication in the Chinese Diaspora: 
Rethinking Transnationalism, edited by Wanning Sun and John Sinclair, 32–47. 

Umejei, Emeka, and Bob Wekesa. 2015. “Post-FOCAC6: Optimism, Pessimism and 
Pragmatism.” Africa-China Reporting Project. December 18. http://china-africa-
reporting.co.za/2015/12/post-focac6-optimism-pessimism-and-pragmatism/. 

Üngör, Çağdaş. 2009. “Reaching the Distant Comrade Chinese Communist Propaganda 
Abroad (1949--1976).” Ph.D. Thesis, Binghamton: State University of New York. 

USIA. 1973. The External Information and Cultural Relations Programs of the 
People’s Republic of China. Washington: United States Information Agency, 
Research Office. 

Wang, Nan, and Xinfeng Li. 2010. “Guanyu Zhongfei Meiti de Jiaolu Yu Hezuo [On 
Media Exchange and Cooperation between China and Africa].” Asia & Africa 
Review, no. 3: 47–54. 

Wang, Shu. 2001. “Diyipi Hei Feizhou Fenshe de Jianli [Establishing the First Bureau 
in Sub-Saharan Africa].” In Lishi de Zuji -- Xinhuashe 70 Zhounian Huiyi Wenxuan 
(1931-2001) [Footprints of History: Selection of Memories on the 70 Anniversary of 
Xinhua News Agency (1931-2001)], edited by Dongjun He, 620–27. Beijing: Xinhua 
Press. 

Wasserman, Herman. 2012. “China in South Africa: Media Responses to a Developing 
Relationship.” Chinese Journal of Communication 5 (3): 336–54. 
doi:10.1080/17544750.2012.701428. 

———. 2015a. “China’s ‘soft Power’ and Its Influence on Editorial Agendas in South 
Africa.” Chinese Journal of Communication, 1–13. 
doi:10.1080/17544750.2015.1049953. 

———. 2015b. “South Africa and China as BRICS Partners: Media Perspectives on 
Geopolitical Shifts.” Journal of Asian and African Studies 50 (1): 109–23. 
doi:10.1177/0021909613514191. 

Wekesa, Bob. 2013. “Emerging Trends and Patterns in China-Africa Media Dynamics: 
A Discussion from an East African Perspective.” Ecquid Novi: African Journalism 
Studies 34 (3): 62–78. doi:10.1080/02560054.2013.845592. 

Wekesa, Bob, and Yanqiu Zhang. 2014. “Live, Talk, Faces: An Analysis of CCTV’s 
Adaptation to the African Media Market.” Stellenbosch: Centre for Chinese Studies. 
http://www.ccs.org.za/wp-
content/uploads/2014/05/CCS_DP_CCTV_Bob_Wekesa_2014_Format.pdf. 

Wonacott, Peter. 2013. “South African Businessman Enters Publishing With Chinese 



!

!

Help.” Wall Street Journal, August 21, sec. Business. 
Wu, Yu-Shan. 2012. “The Rise of China’s State-Led Media Dynasty in Africa.” Cape 

Town: South African Institute of International Affairs. 
Yang, Mu. 2016. “Zhongfei Xinwen Jiaoliu 2016 Nian Xiangmu Qidong 20 Wei 

Feizhou Jizhe Laihua Yanxi [2016 China-Africa News Exchange Project Begins with 
20 African Journalists Joining a Study Tour in China].” Renmin Ribao [People’s 
Daily], March 2. http://world.people.com.cn/n1/2016/0302/c1002-28163190.html. 

Yu, George T. 1965. “Sino-African Relations: A Survey.” Asian Survey 5 (7): 321–32. 
doi:10.2307/2642291. 

Zhang, Xiaoling. 2013. “How Ready Is China for a China-Style World Order? China’s 
State Media Discourse under Construction.” Ecquid Novi: African Journalism 
Studies 34 (3): 79–101. doi:10.1080/02560054.2013.834834. 

 
 

Word count (including abstract, main text and references): 8,849 
 
 
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1 With a sizeable community of overseas Chinese, South Africa also has several Chinese-language 
publications. For a discussion of this kind of engagement, see Sun (2015). 
2 An informant reported that SABC, South Africa’s national broadcaster, is looking into the possibility of 
opening a bureau in China, which it closed some years back. Also, at the time of writing, a vice-editor 
with the Cape Argus, Yunus Kemp, was on a 10-month internship in China sponsored by the Chinese 
government. 
3 In order not to give out information that could help disclose the identity of our informants, we opted not 
to identify the source of this quote. 
4 Some exploratory work on how the media covered the event has been undertaken by Umejei and 
Wekesa (2015), but a more detailed analysis on how different or how similar coverage was between 
media owned by the Independent Media group and the rest of the industry would be illuminating. 



Tables 
 
Table 1. Examples of Chinese engagement in South Africa’s media landscape 

 
Type of 

Involvement 
Company 

Name Industry Date Description 

Content 
Production Chinafrica Print 2012 

Re-launch of Chinafrica magazine, a 
bilingual (French and English) publication 
edited by China International Publishing 
Group, and establishment of a regional 

bureau in Johannesburg. 

Content 
Distribution StarSat Broadcast 2013 

Chinese-owned StarTimes acquisition of 
On Digital Media’s TopTV and 

establishment of StarSat, a subscription 
based satellite platform offering Chinese 

and non-Chinese TV content. 

Infrastructure 
Development 

Cell C & 
ZTE Telecom 2010 

Chinese telecommunications company 
ZTE awarded a USD378 million dollar 

contract to expand Cell C’s GSM/UMTS 
network. 

Direct 
Investment 

Independent 
Media  Print 2013 

A Chinese investment holding acquisition 
of 2% of Independent Media South 

Africa. The acquisition eased content 
exchange between the South African 

group and Chinese state-owned media 

Training -- Multiple 2015 
South African journalists’ participation in 
a workshop for media officials organised 
by China’s Ministry of Foreign Affairs. 

 
  



Figure 1. South African media professionals’ attitudes towards and adoption of Chinese 
media 
 
 

N
on

-A
do

pt
io

n 
of

 C
hi

ne
se

 m
ed

ia
 

Favourable view of Chinese media 

A
doption of C

hinese m
edia 

Unconvinced Adopters 

Resisters Pragmatists 

Unfavourable view of Chinese media 
 
 
!



 
Table 2. Informants’ professional role, organization, gender and geographic location 
 

 Position Organization Gender Location 

#1 Journalist Weekly newspaper Male Johannesburg 
#2 Researcher National think tank Female Pretoria 
#3 Editor Weekly newspaper Female Johannesburg 
#4 News Manager Broadcaster Male Johannesburg 
#5 Journalist Online publication Male Johannesburg 
#6 Editor Online publication Male Johannesburg 
#7 Investigative reporter National newspaper Male Johannesburg 
#8 China analyst South African university Male Stellenbosch 
#9 China analyst South African university Female Stellenbosch 

#10 Senior Reporter Weekly paper Female Johannesburg 
#11 Managing Editor National newspaper Female Johannesburg 
#12 Executive Editor National newspaper Female Johannesburg 
#13 Media analyst South African university Female Pretoria 
#14 Editor Afrikaans newspaper Male Johannesburg 
#15 Media officer Government office Female Pretoria 
#16 Foreign editor National newspaper Female Johannesburg 
#17 Senior Journalist National newspaper Male Cape Town 
#18 Freelance writer Online publication Male Johannesburg 
#19 Correspondent Broadcaster Female Nairobi 
#20 Producer Production company Male Johannesburg 

Note: Details are arranged in chronological order based on the date of the interview. 
!


